Епископ бачки Иринеј: СПЦ неће одустати од захтева да се Закон о родној равноправности стави ван снаге

Сâмо коришћење вишезначне речи „род“ отвара низ недоумица, колико о овом противуставном Закону, толико и о Националној стратегији за родну равноправност, пише портпарол СПЦ

Епископ бачки Иринеј (Извор: СПЦ/Печат)

И Црква се пита

Неколико реченица из Васкршње посланице Светог Архијерејског Сабора Српске Православне Цркве, упућене свештенству, монаштву, верном народу и свим људима добре воље, изазвало је, као што то обично бива, реакцију оних којима нису ни упућене.

Да не би било недоумице шта је то изазвало гнев и открило екстремну нетрпељивост појединаца и група према Цркви и вредностима које она оличава, а коју нештедимице сеју преко CNN affiliate–групе електронских и штампаних медија, поновићемо их. Дакле, српски архијереји кажу: „Апелујемо да се нормира употреба ћириличног писма у јавном простору, као и да се обустави насиље над српским језиком и укину одредбе законâ који то насиље намећу, нарочито кроз противуставни закон који намеће такозвани родно осетљиви језик иза кога се крије борба против брака и породице као богоустановљених светиња и природних облика човековог личног и саборног живота. На јеванђелским темељима смо градили и изградили свој начин живота, свој етос, свој систем вредности, у коме су брак и породица, засновани на љубави према Богу и на међусобној љубави, претпоставка склада у животу народа, друштва и државе“.

Васкршња посланица СПЦ: Неприхватљиво отуђење Косова и Метохије од државе Србије, посредно или непосредно, de facto или de iure

Важно је одмах истаћи да се Црква моли Богу да и она наша браћа и сестре која и овим поводом, уз лажи и клевете, према њој показују нетрпељивост, као и они који од медијâ праве оружја за продубљивање поделâ у друштву, не одбаце љубав Божју која хоће да се сви људи спасу и дођу у познање истине, јер долази час, и већ је настао, када треба да буду препознати као људи љубави и истине, а не као они који свесно стварају неслогу и сукобе.

Стога, следујући љубави Божјој, настојаћемо да по ко зна који пут укажемо на нетачност тезâ и штетност клеветâ које они, духовно заслепљени, пласирају у јавности.

Прва теза, која се одавно истиче, од времена Лењинове диктатуре пролетеријата па надаље, а посебно ових дана, начелне је природе и може се сажети отприлике овако: Црква нема никаквог права да учествује у јавном животу, па, наравно, ни у политичком животу државе и народа; о томе не сме да се оглашава, а и ако се огласи, то нико не би требало да узме у обзир, јер је то, како тврде, „мешање Цркве у политику”.

Ми, чланови земаљске Цркве (који се, истина, у свему највише уздамо у помоћ небеске Цркве), нисмо изопштени из друштва јер чинимо његову апсолутну већину. Стога нам заступници овог чисто марксистичког схватања, прерушени у присталице „западног либерализма”, не могу, барем засад, одузети грађанска права, као, наравно, ни одговорност пред законом и друштвом. Ми, православни хришћани, немамо ништа против тога да и невладине организације, макар колико чланова да имају, чак и ако нису основане у Србији него су им програми писани у неком од међународних центара моћи, имају право, пошто им већ то закон не забрањује, да се у јавности изражавају и боре за своје ставове, али са индигнацијом одбијамо њихову нескривену намеру да то право претворе у монопол, а да свако исказивање хришћанског мишљења о неком важном народном питању називају „малигним утицајем Цркве на државу и друштво” или да иступају са још тежим и ружнијим клеветама.

Извор: Радио 021

Притом се Црква никада не залаже за интересе било које политичке странке нити пак за своје партикуларне интересе, који би могли да угрозе било чије друге интересе, него увек и искључиво за опште добро, за заједницу у целини.

Црква је, наравно, сагласна са јавно изреченом опаском да она не одлучује о законима, а у конкретном случају се не би ни оглашавала да је приликом доношења инкриминисаних одредби Закона о родној равноправности узет у обзир став Одбора за стандардизацију српског језика Српске академије наука и уметности, стручно мишљење Матице српске, став Националног просветног савета и исти такав став свих шест србистичких катедри са свих шест државних универзитета у Србији. Сви они су сагласни да одредбе Закона о родној равноправности представљају веома груб облик насиља над српским језиком и његовом књижевнојезичком нормом. Поготову су сви стручни људи били, а и даље су, против примене таквих одредби у школским уџбеницима и у настави уопште. Међу стручњацима из наведених институција не постоји дилема да ли је Закон противуставан. Пре свега, Устав Републике Србије не познаје категорију рода и родне равноправности него, у члану 15, говори о равноправности жена и мушкараца. Сâмо коришћење вишезначне речи род отвара низ недоумица, колико о овом противуставном Закону, толико, па још и више, о Националној стратегији за родну равноправност, са акционим планом за њено спровођење за период 2021–2023. године, класичним тоталитарним документом, који би по ригидности, нетолерантности, примитивном буквализму у литерарном смислу, могао да послужи за инспирацију неком новом Орвелу, а на нивоу политичке праксе не би га се постидели ни реализатори идеја које су се између два светска рата остваривале у појединим европским државама.

У чијем је интересу родно осетљив језик: Бесмислени терор под маском бриге за равноправност полова

Заиста, упитајмо се сви заједно, а позивамо и посланике Народне скупштине да се упитају: како је могуће да мишљење и ставови најважнијих научних ауторитета за српски језик у Републици Србији не буде уважено? Која и чија „политичка воља” је меродавнија од њих? Зна ли се уопште чије је мишљење прихваћено када се гласало за овакав Закон, закон који врши насиље над српским језиком и над духовношћу српског народа, а као интегрални део пројеката такозване гендер-идеологије и политике врши насиље над етосом и начином живота српског православног народа. И законодавцима мора да буде јасно да онима који су смислили такве апсурдне одредбе није ни на крај памети добробит Српкињâ, њихова равноправност или признавање места у друштву. Јер, резултат ће бити потпуно супротан, уз стварање антагонизама и по овом питању.

Са жаљењем ћемо поменути директне безочне клевете на рачун нашег Патријарха да се он не залаже против насиља над женама. Његова Светост је више пута о томе говорио, најоштрије осуђујући насилнике, и истицао да хришћани, посебно свештеници, морају бити спремни да што снажније и доследније личним примером сведоче Јеванђеље Христово, да пружају помоћ и утеху жртвама насиља и да по могућству учествују у препознавању и спречавању оваквих злодела и изопачења. Ноторна је чињеница да се наш Патријарх у свакодневном животу, лично и преко црквених установа, залаже за институционално решавање положаја жена изложених насиљу и за стриктније кажњавање злостављачâ.

Матица српска: Закон о родној равноправности треба укинути и донети нов

Бесмислено би било коментарисати стручност оних које  CNN affiliate–конгломерат назива филолозима. Они, наиме, тврде да се Црква бори против именицâ женског рода. То тврђење је толико недостојно да не може бити чак ни смешно. Биће да су такви „експерти” и скројили у Скупштини Републике Србије изгласани дискриминаторски и противнародни закон о „родној равноправности”.

Напослетку истичемо да Српска Православна Црква и њен верни народ неће и не могу одустати од захтева да се противуставни Закон о родној равноправности стави ван снаге, а да се, ако је потребно, донесе закон који би, поштујући богодана различита призвања и дарове, афирмисао и унапређивао конкретну једнакост мушкараца и жена.

Епископ бачки др Иринеј,
портпарол Српске Православне Цркве

Наслов и опрема: Стање ствари

(Сајт СПЦ, 21. 4. 2023)



Categories: Преносимо

Tags: , , , ,

4 replies

  1. ***** ***** **** *** ****, србске владике ?!?! Еда ли је само пост и молитва, еда ли је ? Светлу седмицу помркосте – вучић, очајнички покушавајући да затоми галопирајућу му велеиздају, дозволи бачком епископу да он дозволи блажејшчем перићу да ” фидбек ” дозволи бачком епископу ( какав зачаран круг ! ) да се бави ситнојаловим политиканством о родноравноправном језику – чусте ли, видесте ли, осетисте ли, доживесте ли васколику трагичност Србског Косова и Метохије, свеколиких Србских земаља отетих и изданих, узвишеност Православног, Руског, ослободилачког, праведног рата против Кушача и Опадача ?!?! Нисте смели ни да чујете, ни да видите. ***** ваше срамоте и бестиђа еда ли ће утулити мирис кадионице на Небесној Литурђији ? Не дај Свети Саво, не дај Николају и Јустине…

    10
    3
  2. Све тачно речено и добро аргументовано. Питање наметања “родно осетљивог језика” јесте важно. Лепо је знати да се СПЦ активно бави и тим питањем. Из овог примера се види да је Црква и те како бави важним друштвеним темама, кад хоће. А најактуелније и најважније питање је питање Бриселско-охридског споразума, који је председник Србије прихватио и обавезао се да га испуњава. Тим споразумом је лажна држава Косово третирана као независна држава. Против прихватања независности тзв. Косова Црква много пута до сада износила свој став. Непознаница је зашто не изнесе свој став о овој новој ситуацији, тј. о прихваћеном Бриселско-охридском споразуму. Од тога важнијег питања у Србији данас нема.

    24
  3. ЛИНГВИСТИ И ВЛАСТ (У СПРЕЗИ) ПРОТИВУСТАВНИМ ПРАВОПИСОМ И ЗАКОНИМА ВЕЋ 17 ГОДИНУ ПРКОСЕ СРПСКОМ НАРОДУ РАЗБИЈАЈУЋИ ГА НА ДВА ПИСМА У СВОМ ЈЕЗИКУ

    Закон о родној осетљивости језика је сачињен као обмана — да се Срби баве тим глупостима. А ако тај закон треба укинути (а и сам мислим да то треба учинити), сигуран сам да јој брже треба укинути већ и на први поглед неуставан и апсурдан Закон о српском језику и ћирилици (усвојен 15. септембра 2021. године), па уместо њега усвојити обавезујућу декларацију у Скупштини Србије да се мора спровести хитно став први Члана 10 Устава Србије у коме се народ јасно изјаснио већински да се српски језик пише неизоставно српским (ћириличким, наравно) писмом.
    Истовремено, Матица српска, Одбор за стандардизацију српског језика, Институт Српске академије наука и уметности огласити за реалне и намерне опструенте Члана 10. Устава Србије, сменити хитно њихове челнике као најодговорније за неуставно подривање већинске народне воље у вези с ћирилицом у српском језику сачињеним неуставним избором писма српског језика у Правопису српскога језика и његовим задржавањем противно уставној јасној обавези већ 17. годину.
    Проблем је, међутим, и у највишој представничкој власти у Србији (у Скупштини Србије) која је и сама 15. септембра 2021. године, поводећи се неуставно за српским лингвистима, а не за Чланом 10. Устава Србије, изгласала, и то чак срамотно — једногласно, не само неуставан него и вишеструко апсурдан закон о српском језику и ћирилици, какав (ни сличан) није изгласан никада до данас ни у було којој од тзв. банана-држава. Многе друге државе (међу њима ни латиничке, као што је Хрватска, ни ћириличке, као што је, рецимо, комшијска Бугарска, као ни све друге државе, уопште немају посебне законе о употреби својих националних, матичних, језика и писама, па у њима сви знају, без изузетак, које је њихово писмо, јер они имају своје правописе у којима је нормално одређено једно, своје писмо за свој језик, а не, као што су српски лингвисти једини учинили — увели су два писма (једно своје и друго туђе) којима се разбија једино једино српски народ, као ад је мало разбијен границама и на друге начине, па им не смета разбијеност и по писму!

    1
    1
  4. 1) Власт спроведе дебилну регулативу.
    2) Црква, струка, део људи се побуни
    3) Власт пусти свог кербера, за ког зна да га људи не миришу, да лаје на оне који се буне
    4) Ови који се буне опет одреагују
    5) Друга Србија крене да брани кербера и напада оне што се буне
    6) Власт се као згражава, брани Цркву, српски род, глуми патриотизам и прави се луда да је она спровела будалаштину о којој је реч
    7) Дакле, власт не брани став Цркве, она кобајаги брани Цркву од Друге Србије
    8) Друга Србија, нападајући оне који се буне, заправо брани власт

Оставите коментар

Discover more from Стање ствари

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading