Борис Џонсон: Британија легитимни власник скулптура са Партенона

Џонсон рекао како разуме осећања многих Грка по овом питању али Британија има чврст и давнашњи став о скулптурама: Њих је легално прибавио лорд Елгин, у складу са законима који су у то време били на снази

Борис Џонсон током дебате у британском Парламенту, 10. март 2021. (Фото: Jessica Taylor/Reuters)

(Ројтерс, 12. 3. 2021)

Атина – Британија је легитимни власник кипова са Партенона, изјавио је за грчку штампу британски премијер Борис Џонсон, негирајући непрекидни захтев Грчке да јој се врате ове скулптуре старе две и по хиљаде година.

Од стицања независности 1832. Грчка изнова и изнова позива да се изврши репартијација овог уметничког блага – познато и по називу Британско или Елгиново мраморје, по британском дипломати лорду Елгину који га је уклонио са атинског Партенона почетком 19. века, када је Грчка била под османском влашћу.

Међутим, Британски музеј у Лондону одбија да врати скулптуре, које чине око половине 160 метара (525 стопа) дугог фриза око овог споменика из петог века пре Христа, наводећи да их је Елгин легално прибавио уговором са Османским царством и да су оне део свачијег „заједничког наслеђа“.

У интервјуу за новине Та Неа који је објављен у петак, Џонсон, некадашњи студент класика који радо изговара цитате на латинском и грчком, поново је истакао како је Британски музеј легитимни власник скулптура.

Елгиново мраморје, изложено у Британском музеју у Лондону, 16. октобар 2014. (Фото: Dylan Martinez/Reuters)

Он је рекао како разуме осећања многих Грка по овом питању али каже како Британија има „чврст и давнашњи“ став о скулптурама. „Њих је легално прибавио лорд Еџгин, у складу са законима који су у то време били на снази“, рекао је.

Грчка конзервативна влада је иступила са појачаним захтевима да се скулптуре врате од када је ступила на дужност 2019. године. Наводи се да ће ова кампања бити појачана британским иступањем из Европске уније.

Грчки министар културе Лина Мендони прошле године је означила Елгина као „серијског лопова“ који је прибегавао илегалним начинима да би добио скулптуре.

Премијер Киријакос Мицотакис је 2019. рекао за британски лист Обзервер да би био вољан да позајми важне артефакте Лондону уколико овај заузврат буде дао да се скулптуре изложе у Атини 2021, када грчка обележава двестоту годишњицу од почетка Рата за ослобођење.

Извештава: Ангелики Кутантоу (Angeliki Koutantou); уредио: Пол Симао (Paul Simao)

ИСПРАВКА: Ранија верзија текста садржавала је Елџин уместо Елгин (15. 3. 2021. у 15:30, хвала @Александар Симић).

Са енглеског посрбио: Милош Милојевић

Отац Бориса Џонсона написао 1982. године роман „Вирус“

(The Truthseeker, 11. 3. 2021)

Ванеса Карингтон: Отац Предсједника владе Уједињеног краљевства, Стенли Џонсон, написао је 1982. роман под називом Вирус, у ком власти намјерно пуштају вирус као изговор за контролу становништва помоћу присилне вакцинације.

С енглеског посрбило, скратило и приредило: Стање ствари



Categories: Посрбљено

Tags: , , , ,

8 replies

  1. Нацисти, фашисти, убице и пљачкаши целога Света и свих цивилизација.

    https://zekaonica.blogspot.com/2019/03/blog-post_16.html

    26
  2. Сад је као у моди да се произнају права разним мањинама, да се покајнички признају греси из прошлости, али не пада им на памет да врате било шта отето од тих истих које су малтретирали. Мумује, скулптуре, слике, све што је вредно – то је опште добро које припада Енглезима. Ратови, болештине, немаштина коју су посејали по свету припада само онима којима су Енглези то оставили.
    Све је то правично, кажу смрадови. И освета за то ће бити правична, каже гологузија.

    37
  3. Борис зна, одлично, да, они, не могу бити, никако, власници грчких скулптура. То питање је највећа, и најживља, европска рана.

    Партенон, и цео Акрополис, је један од највећих споменика укупне светске баштине и историје, а европски несумњиво. Он је производ једног специфичног осећања света: старогрчког. Стубови дорски су најсавршеније, нешто, што је уметност изнедрила. Грци су васпитачи читаве Европе, они су почетак: почетак није само, како је уочено, неко бивство у времену, одређење његово, већ и духовно исходиште читавих народа и цивилизације. Акрополис је последица грчког генија, па тако не могу скулптуре, и фриз, да припадају икоме другом осим целини из које су „извађени“. Те скулптуре су у каузалној вези једино са Акрополисом и Партеноном, са Периклом и грчком антиком. Њихова смисаоност бива могућа само на оном месту, и окружењу, које је грчки, највећи икад, гениј одредио и замислио.

    Речи великог немачког философа, почетком XX века, продрле су у дубину проблема већ његовим ванредним одређењем да, толико ближи, временски и културолошки гледано, народ Старог Рима, није разумевао ништа од „дубоких и скромних дела старог времена“ – која су куповали и отимали, по Атини, е да би их односили пут Рима и тамо истицали – односно, да су, они, исто толико мало, или ништа, од свега тога, грчког, разумевали и осећали колико и амерички народ Микеланђелову Сикстинску капелу. Колико тек Енглези, последњих векова, разумевају од свега тога чим су утамничили грчки мермер, мермер Акрополиса.

    То је једно од најлепших места на читавом свету, то атинско брдо, и само ту, и само на тај и такав начин, ствари су се могле десити, јер су дух места и грчко сунце, које је другачије сунце у односу на остатак света, имали велику детерминишућу улогу: тај мермер је мермер сунчаног југа, саме скулптуре су скулптуре сунца, а не таме, олуја, и облака, севера.

    Интерес, и главни циљ, европске културе и њеног опстанка требао би бити враћање Атини, Акрополису, свега онога што је из ње, и са њега, отето. То је ништа друго до вараврство, крађа, скрнављење. Дотични да је могао, уз подршку тадашње Енглеске, пренео би све, читаво брдо, са Ерехтеоном, Пропилејима итд.

    Европа се превише самодеструисала да је њен опстанак врло упитан: од водећег континента вековима до места чистих насладе и уживања.

    31
    2
  4. Ти закони су били окупаторски, колонијалистички, закони силе и треба их поништити, а културно благо вратити народу културе, цивилизације и демократије. Жалосна је чињеница да културно благо многих земаља борави у земљи која је над истим тим народима вршила геноцид.

    22
  5. Onda je takvima lako da srpsko proglase za siptarsko.

    21
  6. Дакле, заиста је тешко не прокоментарисати ову суманутост. Додао бих само гдину Грку, да античко наслеђе није једино што је отето. Било је и озбиљног отимања и крађе у 19.веку по Светој гори и Фанарским сплеткама отуђивано непроцењиво хришћанско благо и светиње. Предњачио је један мутивода о коме је писала наша изузетна и великог родољубивог срца писац Јелена Димитријевић. Спомиње га у делу Седам мора и три океана као типа који са гнушањем и гађењем према православнима иде и отима по древним манастирима. Не уздам се много у хришћански патриотизам грчких званичника јер их има и екскомуницираних из Цркве због актуелних забрана и уништавања живота. Али…али. Што се тиче ових што воле “ законски откуп и легалан окупаторски услов“. Дакле, подхитно подржати Немачку колико год бизарно звучало, и све што су попљачкали за време 2 св.рата, хиљаде слика, артефаката, ћилибарских соба итд. да им се лепо врати, јер-шта хоћете, то је било под легалним окупаторским условима. Дакле до последње скулптуре и грама злата. А овоме што иде бицклом на посо без да се чешља, надам се да се сви слажете. Применити рецепт из Паклене поморанџе, само уместо пуштања 24 часовног Баха и Моцарта, читати текст г-ђице Катарине. И још понешто. А онда пар ентузијаста да однесу и да врате.

    11
  7. За ауторе, није ”Елџин”, већ Елгин. Можда звучи чудно, али тако је.

  8. Не знам шта Срби има да брину грчке бриге. Грци и Енглези су савезници 200 година…
    Ни нама браћа Руси неће да врате украдене стране Мирослављевог јеванђеља, него ћемо да их платимо руским сликама које смо легално купили…
    Коштуница у кога се и даље многи куну овде је Шиптарима вратио илирске споменике из приштинског музеја.

Оставите коментар