Епископ Атанасије (Јевтић): Нема два писма ни у једном народу, два писма нису богатство

Умировљени епископ захумско-херцеговачки и приморски Атанасије поручио је да се треба борити за чистоту српског језика и писма, да Срби имају једно писмо-ћирилицу и да није добро што неки књижевници заступају став да су Срби народ два писма.

atanasije-cirilica-1

„Нема два писма ни у једном народу, нити су два писма богатство. То је исто као што су заступали братство и јединство, па смо обоје изгубили“, рекао је владика Атанасије синоћ у Требињу на предавању о теми „Слово о Ћириловом писму“.

Истичући да је ћирилица својствена српском идентитету и језику, Атанасије је нагласио да је то разлог због чега се не смију стидјети ћирилице јер је она супериорнија од латинице.

Владика Атанасије је оцијенио да је веома важно борити се за очување идентитета у ћирилици и идентитета у језику, али да је веома важно борити се и за очување идентитета у вјери.

„Борићемо се, изборићемо се, остаћемо и опстати“, рекао је Атанасије, истичући да би требало имати више отпорности и не пристајати лако на „отуђење од свога“.

atanasije-cirilica-2

Указујући на, како је рекао, најезду и епидемију страних ријечи-туђица, владика Атанасије је рекао да су уведени изрази који су потпуно непотребни и „накарадне“ ријечи које се све чешће пласирају.

Због таквих појава, умировљени епископ захумско-херцеговачки и приморски је рекао да се треба борити за чистоту српског језика, истичући да нема ништа против тога да се прихвате нове ријечи, али само у случају када за неки израз, стварно не може да се нађе српска ријеч.

Он је критиковао неписменост и указао да се треба борити против ње, јер неписмених има све више, чак и оних са високим школама, посебно критикујући што многи не знају ни како им се зове Бог, па умјесто Христос употребљавају ријеч Христ, називајући то накарадним.

Владика Атансије се осврнуо и на ситуацију у Црној Гори по питању језика, наводећи да „такве издаје није било“ и да они и Његоша, који је изразито српски човјек, преводе на непостојећи црногорски језик.

„Још су почели да гањају и цркву, то је страшна издаја, невиђена. Љутим се на браћу Србе који се ту осјећају као да су дошли са стране“, рекао је епископ Атанасије.

Истичући да је велики задатак борити се за ћирилицу, њен опстанак и чистоту, умировљени владика је честитао Српском удружењу „Ћирилица“ у Требињу на храбрости што настоје да укажу на важност овог писма и пожелио им да истрају на том путу.

atanasije-cirilica-3

Предсједник Српског удружења „Ћирилица“ Требиње Весна Андрић истакла је да је удружење основано у фебруару и да броји око 200 чланова, те да им је основна замисао да разним активностима укажу на проблем нестајања ћирилице из јавне употребе.

Организатори предавања, које је било веома посјећено, су Културни центар и Српско удружење „Ћирилица“ Требиње.

Програм је организован у оквиру овогодишњих Требињских љетних свечаности, чији је покровитељ град Требиње.

Епархија Захумско-херцеговачка

(Православие.ру, 8. 6. 2015)


Кратка веза до ове странице: http://wp.me/p3RqN8-4IB



Categories: Преносимо

10 replies

  1. Подршка и све најбоље у раду удружењу у Требињу!

  2. Срам те било. Душу си изгубио а.ј.

  3. Сетимо се, несрећника са камом и садашњег пензоса, који лиже све и свашта из своје прошлости. Несрећник је намирисао, да може стићи и до Хага, па окренуо ћурак и дува у другу свиралу. Лик дотичног и онда и сад је побуђивао искључиво ЂАВОЛА. Беше неки на слово Л, који причаше, да између лика и карактера постоји озбиљна веза. И да је лик одраз душе. Питам се, на шта и на кога ЛИЧИ Атанасије, несрећни Јевтић.

  4. Владика Атанасије је оцијенио да је веома важно борити се за очување идентитета у ћирилици и идентитета у језику, али да је веома важно борити се и за очување идентитета у вјери.
    ““““““““““““““““““““
    Кажи то свом болесном духовном чеду-бискупу.

    Владика Григорије „Папа снажно проповеда јеванђеље и успева да пред свет изнесе непатворену реч Божју“

    http://srbinaokup.info/?p=62033

    Григорије је рекао да у папи Фрањи види пророка какви су потребни Цркви, који ће „указивати на недостатке и упућивати на истину”.

    http://stanjestvari.com/2015/06/06/владика-григорије-папа-пророк-какви-с/

    Али даће Бог, примићете сви ви своју плату од Господа.

  5. „Господе Исусе Христе, Сине Божији, помилуј ме грешног“. У литургијским молитвама кажемо: „Сами себе, и сав живот свој, Христу Богу предајмо“. И много је примера где се користи Христ уместо Христос, не зато што не знамо, него зато што је тако језички исправније. Ово в. Атанасије само жели да подсети на свој чувени сукоб са академиком г. Миодрагом Петровицем на тему – Христос или Христ.

  6. Господине Дејане, у номинативу је Христос. На сукобе владика не подсећа. Ниво непоштовања коментатора не само личности, па и лика, већ и чина епископског је запањујући.

  7. БУДУЋНОСТ ИДЕНТИТЕТА СРБА НА ЛАТИНИЦИ У СРПСКОМ ЈЕЗИКУ НИКАКВА ЈЕ

    У чему је проблем што пензионисани владика Јевтић указује на велики значај од очувања српског идентитета у ћириличко писму, И у чему је проблем што говори о непотребном вишку страних речи у језику Срба?

    Лепо је што после нашег првог Удружења за заштиту ћирилице српског језика „Ћирилица“ (2001) имамо и других који, макар и копирајући нас, улажу себе у очување српског писма. И владика је с правом указао да неће бити вајде од те борбе ако не убедимо српске институције за српски језик и писмо да се у нормирање књижевног језика не врати раније стање, оно од пре Новосадског договора (1954) када је Србима ћирилица, као у свих других народа, била једино писмо у свакодневном писању свога језика.

    Све док, дакле, наше институције не ускладе језичку нормативу у једноазбучју за писање српског језика, ћирилица ће све више постајати писмо српске прошлости, а не садашњости и будућности. А Срби на латиници неће никада више бити ни у чему они Срби који су били пре латиничења. Јер, историја и стварност су показале да су Срби на латиници већ нестајали као Срби и постајали нешто друго..

  8. КОПИРАЊЕ,
    Сваку похвалу и подршку заслужује Удружење ЋИРИЛИЦА из Требиња, које има преко 200 чланова. Зачуђује да један велики прегалац на заштити ћирилице, какав је господин Драгољуб Збиљић, пише да су требињци копирали такво удружење из Новог Сада. Дај Боже да вас копирају у тридесет других градова Србије и Републике Српске. Надам се да ће се на поносно Дучићево Требиње угледати Бања Лука, Источно Сарајево, Добој, Бијељина, Ниш, Крагујевац, а можда и европеизирани Београд. С поштовањем, МВ

  9. БОРБА ЗА ЋИРИЛИЦУ ВРЕДИ САМО АКО ЈЕ ТО ИСТОВРЕМЕНО И БОРБА ЗА ЈЕДНОАЗБУЧЈЕ У ЈЕЗИКУ СРБА

    Па они су и принуђени да копирају, јер је иста улога и нашег првог основаног и њиховог удружења за одбрану ћирилице.

    Само сам желео да истакнем да борба за ћирилицу има смисла једино уколико је то истровремено борба за правописно нормално нормирање језика Срба (једноазбучје). Ако борба неког удружења нема борбу за нормално једноазбучје, од те борбе нема никакве сврхе. Јер, ми у двоазбучју „чувамо“ ћирилицу већ седамдесет година, па је нисмо сачували, тј. изгубили смо око 90 одсто ћирилице у српском језику у корист хрватске латинице.

    И сви наши лингвисти и српске језичке институције залажу се, и то плаћено, за очување српске ћирилице, али је то лажно јер је „чувају“ као алтернативно, необавезно писмо. А од тога, као што се одавно види, нема никакве вајде.

    Ту, једино такву корисну борбу подржава „Ћирилица“ и Драгољуб Збиљић као председник Скупштине „Ћирилице“. Србија и Срби се могу сачувати само као суверена држава и народ. Тако и ћирилица. Она се у српском језику и међу Србима може сачувати једино враћањем српској азбуци апсолутне суверености, каква постоји код свих других народ у њиховим језицима.

  10. @Збиљић Драгољубe, докле ћеш, да се лажно престављаш? У Агенцији за привредне регистре, НЕ ПОСТОЈИ удружење које се званично зове „Ћирилица“. А постоји више који имају такав скраћени назив. Основао си два удружења, па нам саопшти у коме си председник Скупштине?
    @Mirko
    Не задовољава се Д.З. што је борбу за ћирилицу започео и дуго је водио. И свака му част! Проблем је, што кад неко зине о ћирилици, а не спомене и њега и што више нико неће било шта, да га пита. Тако да је неспособан, да и тада када су неки сагласни са његовим ставовима, исте оспорава, јер се НИСУ сетили њега, да спомену.

Оставите коментар