Политика: Синод наложио укидање црквених корпорација у САД

Од надлежних архијереја на америчком континенту затражено је и спровођење саборске одлуке о стављању ван снаге Устава Српских православних епархија у САД

Зграда Патријаршије у Београду и седиште Синода СПЦ (Фото: А. Васиљевић)

Одлуке о стављању ван снаге Устава Српских православних епархија у САД и укидању новоформираних корпорација на америчком континенту надлежни архијереји у САД треба да спроведу по изричитим упутствима и налозима Светог архијерејског синода, и то у року од два месеца.

Свети архијерејски синод, црквено тело којем председава српски патријарх, приступио је извршењу обавезујућих одлука Светог архијерејског сабора, највишег црквеног тела, које се односе на новоформиране корпорације у САД, Православни богословски факултет Светог Саве у Либертивилу и Црквено-школску општину Светог Саве у Њујорку, саопштено је јуче из српске цркве. У тродневном раду Синода учествовали су и епископи са америчког континента, владике источноамерички Иринеј, западноамерички Максим и новограчанички Лонгин, којима је наложено да саборске одлуке спроведу по упутствима Синода, као и канадски Митрофан и буеносајрески Кирило.

Како се подсећа у јучерашњем саопштењу из канцеларије Синода, Сабор је на последњем заседању у мају ове године донео једногласну одлуку којом су Устав, Општа правила и Уредбе, Једнообразна правила и уредбе за парохије у црквено-школским општинама српских православних епархија у САД стављене ван снаге, са обавезом да се новоформиране корпорације и друге новоформиране структуре црквене управе епархија СПЦ на тлу америчког континента врате на стање пре 2017. када је донет Устав, а Синод је са надлежним архијерејима дужан да ову одлуку спроведе.

„Стручни тим Светог архијерејског синода је утврдио да у правном систему САД не постоји ниједна правна препрека за спровођење донетих одлука. На тај начин црквена имовина у САД, која је 2017. пренета на новоформиране корпорације, биће враћена у редован црквеноправни статус и представљаће искључиву и неотуђиву имовину СПЦ на простору САД. Црквеном имовином у САД ће се убудуће управљати без индивидуалног права на отуђење или оптерећење било које врсте, искључиво у складу са свештеним канонима православне цркве и Уставом СПЦ, а под непосредним надзором Светог архијерејског синода”, наводи се у саопштењу.

Синод СПЦ о епархијама у Америци

„Црквена влада” разматрала је и питање статуса и мисије Православног богословског факултета Светог Саве у Либертивилу, а закључено је да он треба да настави своју духовну и просветну мисију у складу са Уставом СПЦ и под духовним покровитељством патријарха Порфирија.

У саопштењу Синода наводи се и да је Сабор умолио патријарха Порфирија да у координацији са Синодом помогне епископу источноамеричком Иринеју у превазилажењу проблема у црквено-школској општини Светог Саве у Њујорку. Уз обимну документацију која се тиче овог питања, Синод се посебно бавио питањем обнове њујоршке Цркве Светог Саве, изгореле у пожару на Васкрс 2016.

„Са жаљењем је примљена вест да ни после пет година од пожара и новчаних средстава уложених у обнову храм Светог Саве у Њујорку није оспособљен ни за богослужења на велике празнике. Неопходно је да се, без одлагања, међу њујоршке Србе што пре врате мир, поверење и јединство и да се у братској љубави обнови црква. Синод ће, придржавајући се одлуке Сабора, благовремено донети одлуку о најцелисходнијем, конкретном начину решавања свих ових питања и о томе обавестити јавност”, закључује се у саопштењу.

Одлуке о изменама Устава за Северну и Јужну Америку из јула 2019, којим су, између осталог, промењени називи епархија СПЦ на америчком континенту тако да више не садрже одредницу Српска православна црква у имену, као и формирање нових црквених корпорација, којима је управљање имовином практично пренето на епископе, својевремено су изазвали бурне реакције америчких Срба, али и владика из Северне и Јужне Америке, канадског Митрофана и буеносајреског Кирила. Они су се обратили Синоду, указујући да су одлуке које се тичу црквене организације и црквеног поретка донете без њиховог знања и да могу имати озбиљне последице. Спекулисало се да оваквим потезима три епархије, Источноамеричка, Новограчаничка и Западноамеричка, у ствари, праве маневарски простор за одвајање од СПЦ, што су тројица владика више пута оштро демантовала.

О важности решавања овог питања за српску цркву сведочи и то што је сам патријарх Иринеј у фебруару 2020. отпутовао у Америку како би председавао Црквеном сабору Српске православне цркве у Северној и Јужној Америци у Клирвотеру (Флорида). Већ на том заседању одлучено је да измене Устава и формирање нових корпорација буду стављени ван снаге, то јест да се врати пређашње стање, што је потврђено и саборским одлукама, на које се у јучерашњем саопштењу позива Синод.

Јелена Чалија

Опрема: Стање ствари

(Политика, 15. 12. 2021)



Categories: Вести над вестима

Tags: , , , , , , ,

8 replies

  1. Владика Артемије је био оптужен за утају/злоупотребу 300 хиљада еура у грађевинским радовима фирме Раде Неимар. Нападан и вучен по блату од стране жуте штампе и још више од неких од своје саборске браће рашчињен је и протеран са КиМ. Оптужбе су биле монтиране, лажне и неосноване.

    За СПЦ, Владика Артемије се упокојио као Марко, али гле у Небеској Цркви, верујемо, примљен је у наручје Онога кога је верно служио целог живота као архијереј и исповедник вере.

    Овде имамо три провојерарха (не и вл. Кирил) који су се били удружили у наручени пројекат копања и поткопавања темеља СПЦ у Америци.

    Нису то чинили ашовима ни брадвама него је игра била ситно чиновничко-адвокатска, преформулисањa законских аката који регулишу присуство СПЦ у Америци, само као Епархије СПЦ.

    За „незнавене“ (нечији омиљени израз) то није значило много или чак ништа, али је потез био лако препознат у врху СПЦ као корак ка удаљавању америчких епархија од патријаршијског центра и следственој припреми могућег разједињења.

    Да разумемо нешто од разлога за ове догађаје ваља приметити да на обалама Босфора столује први по части јерарх међу једнакима у Православљу, по имену „васељенски“. А столује и идеја да се то име потврди у стварности преузимањем вођства над светским Православљем које би било више од само декларативног.

    Пут до тог циља је трновит и страдање православних неизбежно што очигледно показују дугогодишњи политички индуковани антиправославни потези и намере Фанара.

    Поменимо само један од пре стотинак година — календарски проблем наметнут од стране Пат. Метаксакиса који је донео много страдања народу и изазвао раскол у Еладској Цркви.

    Поучна књига на ове теме је Екуменизам и Време Апостасије написана руком јм.Саве а под руководством Вл. Артемија још 1994-те. Дакле, отровни утицај вођа Фанара је јавно разобличен код нас у писаној форми поодавно, и да је истинито било то писаније сведочи и скорашње скандалозно и криминално уплитања Пат. Вартоломеја против интереса Русије и Руске Прав. Цркве и то у условима грађанског рата а на територији мученичке Малорусије.

    Враћајући се на посету америчких а српских епископа, приметимо да је један од циљева успостављање управо Фанарског извршиоца прекоатлантске политичке воље као примата у САД над неких шест милиона православних. На ту воденицу је кренула вода адвокатског мешетарења и мењања устава СПЦ на америчкој територији.

    Тројица првојерарха СПЦ су допутовали у Бгд, били дочекани са свим почастима које доликују српским владикама, и — вратили се у Америку. Али, надајмо се да ће испунити добијене наредбе и да ће намере оних који би да мењају статус СПЦ пропасти. А како сви ми радили, тако нам Бог помогао.

    29
    1
  2. @Don Quixote

    Ваистину!

    11
  3. SPC ce, pre ili kasnije, morati da se izjasni o mnogim pitanjima iz daleke I blize istorije. Npr, kada su Srbi primili hriscanstvo, srpske arhiepiskopije pre sv.Save, posvecenje cara Dusana I potonje ukidanje svetackog ‘statusa’ koje traje sve do danas, pa sve do anatemisanja vladike Artemija po americkom nalogu I sprovedeno od strane ‘demokratske’ vlasti. Tako vec u duzem periodu imamo mesetarenje I pokusaj prenosa crkvenog vlasnistva u privatno vlasnistvo, ukidanje prefiksa ‘srpska’ ne samo u Americi vec evo imamo I prve naznake iz Evrope. Na zalost, cak I na patriotskim sajtovima imamo cenzuru nekih od ovih tema, verovatno sa uverenjem da se time stiti Crkva I pravoslavni narod.

    14
  4. „Tako vec u duzem periodu imamo mesetarenje I pokusaj prenosa crkvenog vlasnistva u privatno vlasnistvo“

    Тако је, опасност од српске приватне имовине у Цркви је опазио још Јосип Броз, данашњи архијереји и њихови портпароли су исто тако правилно препознали значај њеног укидања. Некаква црквена општина да блокира налоге из Београда? То код нас неможе да буде! Мислили сте да сте побегли од Београда у САД? Не може ни то другови, пардон, браћо четници!

    2
    4
  5. @ Милан – Bio sam u dilemi da li je u pitanju manjak inteligencije ili manjak informacija (uz propratno lokalno-folklorno brozeravanje). Elem, pretpostavio sam drugu opciju. U osnovi je naivnoca da ‘centrala’ pokusava da uzme za sebe nesto sto su jenkijevski ‘odbori’ s mukom svojim rukama stekli a nisu oteli od crvenokozaca. Ima tu vise godina I ja znam samo delic price ali konstrukcija je ovakva. Americki propisi bajagi (ili ne) zahtevaju da se crkvene eparhije registruju kao korporacije. Znaci da bi tri amigosa registrovali kompanije pod nazivom npr ‘Pravoslavna crkva’ ciji bi oni bili direktori. Eparhijska imovina bi bila uknjizena na te firme I direktori bi fakticki upravljali njima kao svojom privatnom imovinom pod zastitom lokalnog poslovnog zakona. Vladika Mirko bi npr pored dvorca kupljenog narodnim parama u prestiznom kraju Njujorka gde nema Srba I u kome bi moglo ziveti nekoliko porodica umesto njega samog, mogao takodje prodati vazduh iznad crkve Sveti Sava. Gradjevinari bi ponudili 100 miliona dolara posto bi njihove susedne 100-spratnice mogle da imaju prozore koji gledaju u taj prostor. Ti novci kao I pomenuti dvorac bi bili vlasnistvo Mirkove kompanije. A kompanija bi uskoro lako mogla da promeni ime u npr Pravoslavna Crkva Tunguzije ili npr Ćirkova Topla Braca. A crkveni odbori I pastva? Oni bi naravno svake nedelje davali svoju kontribuciju na taslić te kompanije. Da te Bog vidi. I to bukvalno.

  6. Грешите, ни противљење друштву из патријаршијске капеле, ни подршка њима, никако не могу да буду „наивноћа“.

    „Vladika Mirko bi npr pored dvorca kupljenog narodnim parama u prestiznom kraju Njujorka gde nema Srba I u kome bi moglo ziveti nekoliko porodica umesto njega samog, mogao takodje prodati vazduh iznad crkve Sveti Sava.“

    Могао би, док га власници (Срби) не смене, не поднесу кривичне пријаве, или не покрену судски процес, а друштванце из Београда би могло да кука због онога што се оно у том процесу дешава. Следећег владику такође аминују власници имовине, не може Београд да буде прокуратура емигрантима, да су то хтели, остали би у Србији.

    Међутим, овде се ради о вештачком сукобу, на нивоу доброг и лошег полицајца, око тога која група епископа треба да контролише српску имовину. Откуда уопште то да епископи у јавности циркулишу као власници имовине? Из Београда кажу:

    „Црквена имовина (…) биће враћена у редован црквеноправни статус“

    Редован статус је „када су сви епископи надлежни“ а ванредни – када су надлежна само „тројица“. Сабор „води борбу“ за „редован“ статус, против тројице које је лично именовао, и које може да разреши у року од одмах. При томе, преузимају волунтаристички, потпуно власт и на локалу:

    https://stanjestvari.com/2021/12/25/saopshtenje_za_javnost_svetog_arhijerejskog_sinoda_16/

    Много ме се свиђа када монаси (заветовани на сиромаштво) приватну имовину верника проглашавају својом – ваша имовина, то је црквена имовина. А ко је црква? Црква је епископ. Ко је епископ? Ми смо епископи! Ваша имовина је, дакле, наша имовина.

    „Сабор умолио патријарха Порфирија…“

    Чекај, чекај… Познат ми је овај рукопис. Председник Србије је замолио премијерку, председник Србије замолио председника општине, итд. Овде је вероватно било неприкладно да се употреби реч „председник“, па су употребили „сабор“. Разлика је козметичке природе.

    Суштинска последица ових смицалица је цементирање идеје у главама млађих генерација да се појмови „црква“ и „приватна имовина“ налазе у антонимији. Социјализам има свој „специфичан мирис“ и када се завије у стотину „патриотских“ обланди.

    „Znaci da bi tri amigosa registrovali kompanije“

    Мислите на тројицу амигоса који су именовани из Београда, и могу бити смењени у року од одмах? Како се то не деси, гледам и чудим се?

    Ако се деси то што кажете, онда треба да следе кривичне пријаве, јер не могу ја без пуномоћја да се представим као власник имовине стотине хиљада људи. Међутим, јавност гута причу да је то могуће, и сада ће Синод да се представи као „добри полицајац“, ако препишу све на себе.

    А шта беху они који су створили ту имовину? Шта оно беше црквенонародни сабор? Ко их шиша!

    4
    3
  7. U prethodnom komentaru sam promasio opciju (prva je bila tacna) ali ono u zagradi ostaje. Ovde imamo ne slucaj ‘naivnoce’ vec malo ozbiljniji slucaj. Imovina u Americi (I Australiji) ne znaci mnogo ‘drustvancetu’ u Patrijarsiji (zasto bi?) ali znaci mnogo trojici amigosa. Oni bi postali njeni virtuelni (I de fakto) vlasnici I uzivaoci I samo bi od njihove dobre volje zavisilo da li ce I koliko ce pastva biti povezana sa ‘centralom’. A mozda bi CIA (to je u stvari glavna ideja) mogla da ih preusmeri pod sinjel fanarskog pape ili bi jednostavno postali obicni jenki biznismeni. Ocigledno je nepoznavanje ‘biznis lou-a’. Te kompanije vise nemaju veze sa Srbijom I ‘drustvancetom’ vec je jedino jenkijevski zakon merodavan. Odatle I imbecilna ideja da bi ‘drustvance’ moglo da smeni amigose u roku – odmah, ili da pokrene sudski postupak (gde? U Americi ili Srbiji?). Mogli bi da smene te amigo-direktore isto kao sto bi mogli da smene I Zakerberga iz Fejsbuka.

    Mnogo je vise od naivnosti smatrati da na jednoj strani imamo americke crkvene odbore zajedno sa episkopima a na drugoj ‘drustvance’ iz Patrijarsjije. Stvarna linija sukoba su crkveni odbori I pastva protiv episkopa koji hoce da prisvoje njihovu imovinu. Ta situacija nije od juce vec to traje par decenija. Najtipicnija je pozicija amigo-Mirka koji nikada nije bio monah vec se pozicionirao direktno sa ulice I koji je naprasno postao siroce kada mu je otac saznao za neke njegove sklonosti. Cak ni Asanz nije mogao da ga zaobidje.

    Ima puno toga I na Internetu, evo nekih izvoda I linkova. Dovoljno je da I naivan progleda, za malo teze slucajeve ne mogu da garantujem:

    Kao glavnu osovinu koja deluje u neskladu sa Patrijaršijom u Beogradu mnogi navode episkopski dvojac Maksim – Irinej (Dobrijević). Vladika Irinej, koji je bio na čelu Crkve u Australiji, zapamćen je kao episkop čiji je staž obeležio niz afera i sudskih postupaka. On se, međutim, smatra bliskim američkim svetovnim vlastima, koje mu obezbeđuju uticaj i među pojedinim srpskim episkopima.
    U objavljenim depešama „Vikiliksa“ vladika Irinej se pominje kao strogo zaštićeni saradnik američke ambasade u Beogradu. On je, prema objavljenoj prepisci, održavao redovne kontakte sa američkim diplomatama, koje je informisao o raspoloženju u vrhu SPC. Među nižerangiranim zvaničnicima SAD on je važio za pripadnika umerene struje, na koju je američka administracija računala u stvaranju klime pogodne za američke interese, posebno oko pitanja budućnosti Kosova i Metohije.

    Vladika Irinej i njegova dva sekretara koštaju vernike u Australiji godišnje oko $1.000.000. Od kako je srpska crkva osnovana u Australiji, sve bivše vladike su živeli u našim srpskim Manastirima. Vladika Irinej je doveo dva sekretara is Srbije i svi oni žive u privatnim kućama ili stanovima u Sydneju a sve to plaćaju vernici eparhije australijsko novozelandske.

    Irinej Dobrijević je registovo „SERBIAN ORTHODOX CHURCH IN AUSTRALIA AND NEW ZEALAND PROPERTIES LTD ABN 57 129 465 194“ (klikni i čitaj dalje)(1) U Pravilniku te registrovane institucije on može da proda svako imanje u Australiji ili može da podigne kredit i jednostavno ode iz Asutralije. (4) CONSTITITION OF THE METROPOLITANATE OF AUSTRALIA AND NEW ZEALAND THE SERBIAN ORTHODOX CHURCH (klikni i čitaj) (Page 40, Article 26: „The real and personal property of a Monastery shall be purchased, sold, leased, mortgaged or encumbered in the same manner as Metropoiitanate property“)

    Sta vi mislite da li eparhiji treba cenovnik?
    Od kada je vladika Irinej došao sa svojim raskošnim životom potpuno je ispraznio eparhijsku i sve ostale blagajne. Mi Srbi nikada nismo imali cenovnik za sečenje Slavskog kolača, za krštenja, vjenčanja, opela i sve ostale verkse obrede. Naplaćivati crkvene sale za upokojene stare članove je brezobrazluk i nije u duhu naše Pravoslavne vere. Po starom srpskom običaju i po Ustavu SPC to je dobrovoljni prilog koliko koja familija može i želi da priloži svešteniku i Crkvi. Vladika Irinej je našem Srpskom narodu stavio jaram oko vrata. CŠO-e u Australiji su postale privatna preduzeća vladike Irineja od kojih on uzima trećinu kao za vreme turskog harača.

    Šta je po Vama u stvari cilj i razlog donošenja novog Ustava?
    Pljačka i otimačina srpske imovine u Australiji od Srba, poštenih domaćina koji su svoju muku uložili u crkvene Hramove i imanja. Sve se vrti oko novca i ništa više. Odkada je ovaj vladika došao on svojim raskošnim životom potpuno je ispraznio eparhijsku i sve ostale blagajne, a para mu treba uvek više i više. Sada po novom Ustavu on praktično i kao direktor i kao episkop postaje vlasnik svih crkava, imanja i Hramova. To znači da može da prodaje i da zalaže za podizanje kredita. Vladika Irinej nije uložio ni jedan jedini svoj dolar. Znači koliko je uložio, toliko može i da dobije.

    https://www.novosti.rs/vesti/naslovna/drustvo/aktuelno.290.html:829876-Vladike-SPC-prave-skandale-u-Americi-Crkvu-na-Floridi-pretvorili-u-vasar-estradnu-zvezdu-zvali-da-uvelica-poklade

    http://www.novinar.de/2011/11/14/milorad-trkulja-na-delu-je-prevara-i-otimacina-narodnih-hramova-i-imanja-u-australiji.html

    PS: U prvom komentaru je jos jedna vazna tema o kojoj bi SPC morala da se izjasni I objasni – vatikanski sluzbenici Konstantin I Metodije, tzv. ‘slovenski’ prosvetitelji, koji su posle skoro 250 godina navodnog boravka u Rimskoj imperiji (ako su se zaista doselili na Balkan?), doneli ‘Slovenima’ (Srbima) prva slova. Logicna su pitanja – zasto Srbi nisu npr. odmah preuzeli slova od Rimljana ili zasto vatikanska braca nisu jednostavno doneli grcka slova?

  8. „Ovde imamo ne slucaj ‘naivnoce’ vec malo ozbiljniji slucaj.“

    У потпуности се слажем. Сем „неразумевања“ чињенице да су тројица владика који муте воду постављени из ЦК, ту је и о канонада „несхватања“ нечега сасвим једноставног:

    Када је Београд наложио шиптарској полицији да деложира Артемија и његове монахе из Грачанице, Шиптари су погледали у папире, видели да је Београд власник Грачанице, и поступили по налогу. Сутра када Београд наложи америчкој полицији да деложира неког новог непослушника, ови ће исто тако најпре да погледају у власничке папире.

    То је што се тиче тога како функционише власништо, неки другови то нису уклавирили ни након 30 година.

Оставите коментар