Весна Тријић: Збирка „Страдање“ –  место сусрета уметничке и историјске истине

У семантичком обрту прожетом хришћанском вером у смисао патње, живот и смрт, победа и пораз у поезији Јелене Ковачевић замењују места, сматра књижевни критичар Весна Тријић

Најважнију одлику ове песничке збирке представља сама тема, усташких и домобранских злочина над Србима у Другом светском рату. Песникиња јој приступа из реалистичног угла, она позајмљује глас различитим лирским субјектима, мушкарцима и женама, сведоцима и жртвама, и то у тренуцима њиховог суочавања са смрћу. Иако се уживљава у позицију страдалника, песникиња не губи присебност, већ остаје усредсређена на конкретизацију песничке слике која преноси отисак стварности, уз минимум стилских ефеката. Захваљујући томе, доживљај који ова поезија посредује нису емотивни већ духовни, док је сам њен патос етички.

Допуњавајући лирске текстове одломцима из историјских извора, песникиња обуздава њихову потенцијалну вишезначност и везује их за конкретне људе и догађаје. Злочини су на тај начин представљени као остварење најгрознијих кошмара, док поезија постаје место сусрета уметничке и историјске истине. У семантичком обрту прожетом хришћанском вером у смисао патње, живот и смрт, победа и пораз замењују места, па су џелати они који су поражени и мртви, док су имена мученика уписана у вечност: Ана Вилић, која је са своје петоро деце скочила у Саву, надомак Јасеновца, млади свештеник Ђорђе Богић, који је до смрти злостављан у Нашицама, Милка и Коса Петраковић које су мученички умрле у олтару православне цркве у Драксенићу.

Важност теме, наравно, није гаранција вредности књижевног дела. Иако је тематски окренута прошлости, збирка Јелене Ковачевић је у посредној полемици са духом нашег времена, који жртве Јасеновца своди на бројеве, замагљујући на тај начин праву природу почињених злочина. То ову поезију, пре свега,  чини друштвено одговорном и ангажованом.

Наслов и опрема: Стање ствари

(РТС, 22. 6. 2021)

Прочитајте још



Categories: Преносимо

Tags: , , , , ,

Оставите коментар