Протојереј Андреј Ткачов: Коме се јавио Васкрсли Христос

А ево и код нас, у нашем животу, коме се Он јавља? Само онима који Га воле. А сав овај буљук залудних људи, дангуба, који су раније долазили до наших храмова – њих сада нема

Протојереј Андреј Ткачов у емисији „Света истина“ (Фото: Снимак екрана)

Христос васкрсе, браћо и сестре!

Желим да сада у виртуелном свету крене талас невидљивог: Ваистину васкрсе!

Дакле о чему ћемо данас говорити? Хајде да кажемо нешто укратко о томе да се Христос после Васкрсења није јавио свима. Када је Он изговарао своју првосвештеничку молитву, ми је тако зовемо, питали су Га: Господе, а шта ти хоћеш, да се јавиш само нама, а не целом свету? – тако су Га питали. Он је рекао: Јавићу вам се Сам. Зашто нама, а не целом свету? Зашто само ученицима? Јер су ученици мисли да ће јављање Христа бити такво преобиље благодати, такав празник, просто, врхунац свега. Зашто само нама? И заиста се поставља питање: зар се Васкрсли Христос не јавља свима? Зар са Васкрсли Христос не дотиче срца сваког човека? Васкрсли Христос многа срца уопште не дотиче. То је чудесна ствар. Питали су… Григорије Палама, чини ми, се пише о томе. Он каже: Христос се није јавио онима који су Га разапели. А могао је да се јави – архијерејима Ани и Кајафи, и свима осталима, нпр. Пилату, могао је да се јави. Није се јавио. Зашто? Зато што је јављање Христа, за оне који нису поверовали у Њега, исто што и Страшни Суд и изненадна смрт. Тј. ви Га нисте познали, ви нисте у Њему видели Месију, одбацили сте Га, из разних побуда, користољубиво-државних, или подло-фанатичних, или неких других. Предали сте Га смрти, срамној смрти, као последњег злочинца – убили сте Га! И кад би вам одједном дошао Он жив – шта би било с вама, шта би остало од вас?! Шачица пепела. Зато се Господ, из љубави, јавља само онима који Га воле. Притом, најпре се јавља женама. И Он се јавља женама у врту, гроб је био у врту. Значи, био је врт, и у врту гроб, и тамо положише Исуса. Тј. то је виноград, и тамо је гроб, и тамо Господ лежи у том гробу. Он се јавља у врту – жени. Прва Га је угледала Марија Магдалина, затим мироносице.

Зашто је све тако? Свети Оци кажу: па зато што је Христос – Нови Адам, и први Адам је… Прве људске очи које су виделе Адама биле су очи жене. И Христа, Новог Адама, Који је васкрсао ради новог живота, требало је да Га прво виде – као одраз у огледалу, у смислу библијских догађаја – очи жене. Зато су жене у врту, и та Марија Магдалина, она је угледала Христа као Нова Ева. Предање каже да је анђео рекао то Мајци Божијој: Анђео клицаше Благодатној, Чиста Дјево, радуј се, Твој Син васкрсе из гроба! Али, прве су Га угледале управо ове жене и требало је да то буде у врту, као у Рају, а Рај и јесте врт, пардес, тј. мало тачније пардес (јеврејски: врт).

Дакле: жена – врт – Нови Адам, тј. историја се затвара. Тамо је стари Адам, створен, и затим је он заспао, и од њега, од његовог ребра, Бог му ствара жену, његову помоћницу, он је иш, она је иша. Тј. муж, а она је жена, то су различите (јеврејске) речи, иш и иша, тј. узета од њега. И он се буди из тог сна, и њему бива доведена жена, и они се срећу у врту. И овде, такође, Господ, Нови Адам, као да је заспао, смртним сном, и устаје из смртног сна, и излази жив у врт, и прва пред Њега излази, и прва Га види – жена. А затим ученици, зато што Га они воле, они Га чекају они се кају пред Њим, Петар се каје због малодушности, ови други се кају јер су се разбежали, много тога се ту дешава. Али, сви Га воле, сви су радосни што је васкрсао, сви су спремни да Га загрле, и да Га никуд не пуштају. Али Он ми већ заповеда другачије, то су већ „тврде“ заповести: шта ће се догодити, како, седите овде, не идите тамо…

А ево и код нас, у нашем животу, коме се Он јавља? Само онима који Га воле. А сав овај буљук залудних људи, дангуба, са тим својим бескорисним корпама, са тим својим васкршњим ждрањем, с тим кобасицама, с офарбаним јајима, који су раније долазили до наших храмова – њих сада нема. Хајде да оценимо ову специфичност нашег историјског периода. Сада нема ових залудних људи поред храмова, зато што су сви они по кућама и једу сва та јаја, кобасице и вотку пре Васкрса, можда још од петка, или од четвртка, или уопште и не престају. Сада је све некако другачије. Али Господ – како се досад јављао, тако се и даље јавља. Људима затвореним у својим домовима, људима усамљеним, људима који Га воле, људима за које нико не зна… Долази и говори: Ја сам жив. Мир вам. И опет: Мир вам. Зато што је некима долазио и двапут. Због Томе је дошао још једном, специјално. Тј. само онима који воле, који верују. Свима осталима – не, свим тим благословеним, слатким, драгим и чудним дангубама, којима је, уопште, све свеједно: покајање је за њих неразумљива реч, Јеванђеље непрочитана књига, црква затворен простор, затворен не данас, него у принципу: шта ћу да радим тамо?… попови у мерцедесима… и сличне ствари… За све те слатке, драге и благословене залудне људе – за њих не постоји васкрсење. Они ништа не знају, ништа нису знали до данашњег дана, а и сада ништа не знају. А после ће сазнати и биће као сви свети. Рећи ће: Радуј се Благодатна, Господ је с Тобом! Син твој васкрсе из мртвих из гроба! И рећи ће: Христос васкрсе! И поклониће Му се.

Зато данас имајте у виду, да ако имате бар неку кап радости због Господа, управо и само због Њега, сада говорим само о Господу Христу, то значи да сте неким крајичком додирнули Тајну Цркве и Њену светињу. Ако ништа не схватате, какав је ово празник, зашто сада седимо код куће, зашто смо пре ишли у храмове, а сада седимо кући, шта једемо… наравно једемо, пијемо… кулич и пасху (од сира)… чујте, то нема много смисла, пуцате у празно. За сада од вас има мало вајде. Ви уопште нигде не припадате. Можете јести обичну храну, и не узнемиравајте се око тога, зато што ви немате никакве везе са хришћанством.

Треба нам радост због Васкрслог Исуса. И Он даје да га познају само они који Га воле. Васкрс је празник оних који воле Господа. Ето шта сам хтео да саопштим. А Он је реално васкрсао. Реално је васкрсао и жив је, и, узгред, судиће нам, свима, и вама, и мени, и ми ћемо сви дрхтати као лист јасике пред Њим на Суду. Зато што је Он жив, свет, силан, вечан… Тако је, да, то је то. Управо то треба осетити једном у животу. Почните! Спасавајте се! Још није касно. Иако се већ треба радовати, већ је касно да плачемо, већ треба да се радујемо.

Христос васкрсе! Васкрсе заиста!

На свим језицима света:

Христос анести! Алистос анести! (грчки)
Ал Масих кам! Хакам хам! (арапски)

И тако даље, и томе слично. Довиђења.

Света истина, 19. 4. 2020.

Превео: Зоран Шаренац

За Стање ствари приредио: Срђан Крунић

(Православие.ру)



Categories: Преносимо

Tags: , , , ,

4 replies

  1. АМИН

  2. MOZE PREPORUKA ZA NEKU NJEGOVU KNJIGU, KO IH JE VEC PROCITAO. JUCE GLEDAM I NE ZNAM KOJU BIH IZABRALA DA KUPIM.

  3. @Sandra
    Сваку. Пише много, али пише добро. Нема омашке, зато што верује у то што пише. Погледајте само садржај било које књиге, изаберите вама блиске теме – и то је то.

  4. Лепа беседа али захтева једну малу исправку у делу:

    ”Он се јавља у врту – жени. Прва Га је угледала Марија Магдалина, затим мироносице.
    Зашто је све тако? Свети Оци кажу: па зато што је Христос – Нови Адам, и први Адам је… Прве људске очи које су виделе Адама биле су очи жене. И Христа, Новог Адама, Који је васкрсао ради новог живота, требало је да Га прво виде – као одраз у огледалу, у смислу библијских догађаја – очи жене. Зато су жене у врту, и та Марија Магдалина, она је угледала Христа као Нова Ева.”

    Ово што о. Андреј приписује Марији Магдалини, по предању припада Пресветој Богородици и то обе ствари: да је Пресвета Богородица прва видела Васкрслог Господа и да је она Друга Ева а не Марија Магдалина. Прво је написано у Синаксару који се чита на Васкршње јутрење а о томе је беседио и Свети Григорије Палама у Недељу Мироносица (беседа 18.). А друго је јасно да због непослушности преве Еве ушао је грех (и смрт) у људски род а послушањем Друге Еве, Богородице, рађа се Спаситељ од смрти. Дакле први Адам и Ева беху створени а Други рођени. У томе никаквог уделе није имала Марија Магдалина.
    За прво, овако беседи Свети Григорије Палама: ”Благовест о Васкрсењу Господњем прва од људи примила је од Господа Богородица, што је било прикладно и опрвдано. Она Га је пре свих видела Васкрслога, и насладила се Његовим божанским речима. Она не само да га је очима видела и чула сопственим ушима, него се прва и једина привила уз Његове пречисте ноге, иако јеванђелисти то не саопштавају отворено, јер не желе да Мајку наведу као сведока, како невернима не би дали повода за подозрење у Васкрсење Господње.” Даље у беседи Свети Григорије тумачи делове из сва четири Јеванђеља који се на ово односе.

Оставите коментар