Протојереј Јован К. Диотис: Храбра несагласност пирејског митрополита Серафима о „Скопљанској цркви“

Решење је потпуно васпостављање Свештене архиепископије охридске, бившег Јована, који је поднео многа гоњења и тамничења. Та канонска помесна црква припада Српској патријаршији

Извор: Стање ствари

Имајући велику пастирску активност и снагу изражавања мишљења, Преосвећени митрополит пирејски Серафим чврсто се успротивио патријаршијама: Васељенској, Српској и Руској поводом Скопљанског црквеног питања. Детаљно је осудио црквеним, светописамским и историјским подацима неприхватљиви, антиканонски вид зване „Скопљанске цркве“, која се самоодредила као, тобоже, „Македонска православна црква“ (Ортодоксос типос, 18. 11. 2022).

Та лажна црква шизматика ослонац има, како је назначио Преосвећени, у антинационалном и злочиначком Преспанском договору. Творевина је Васељенске патријаршије уз учешће и Српске патријаршије. Нажалост, то црквено недоношче признала је и Московска патријаршија.

Митрополит пирејски Серафим: Признање аутокефалије тзв. МПЦ – злочиначки, антиканонски и антијеванђелски акт!

На необјашњив начин створено то стање садржи у себи и националне опасности. По мом мишљењу канонско и коначно уређење познате хроничне црквене узбурканости јесте потпуно васпостављање, са свима црквеним надлештвима и јурисдикцијама, на Свештену архиепископију охридску, бившег Јована, који је поднео многа гоњења и тамничења. Тај се признаје, од стране свих патријаршија и других аутокефалних цркава. Та канонска помесна црква припада Српској патријаршији.

Протојереј о. Јован К. Диотис, теолог, новинар, писац, издавач

(Пренето са грчког: Ортодоксос типос бр. 2425 од 25. новембра 2022, стр. 1)

Реч о аутокефалности*

Често сада бива реч о аутокефалији помесних цркава.

Почетак је настао са „аутокефалношћу“ (злокефалношћу окарактерисано) Украјини, коју је дао – поред изражених и настављених озбиљних противљења – васељенски патријарх г. Вартоломеј, ускачући у туђу јурисдикцију – Руске патријаршије, од које је хтео да откине Цркву те новије државе.

Искушавајући надаље сношљивост православних цркава по Васељени, после Украјине, а пошто после раније најаве остави да се накратко чује његова намера, патријарх Вартоломеј се спремао да Скопљанцима додели аутокефалију. Томе га је предухитрила и, можда, изненадила – не једина – Српска патријаршија, додељујући Скопљанцима аутокефалију.

Миодраг М. Петровић: Штетни томоси о аутокефалији

Изненађење је затим представљала једна трећа аутокефалија што је објављена у ово време; то је аутокефалија коју је самовољно за себе прогласила Украјинска православна црква под канонским архиепископом г. Онуфријем…

Проглашење аутокефалности, уз прихватање свих, остварује Васељенска патријаршија као прва по рангу црква. Не додељује сама аутокефалије, него саборно, сагласно…

Највећу одговорност сноси зачетник, васељенски патријарх г. Вартоломеј, који је повукао, или охрабрио, и друге да га подржавају. Корен зла јесте у потпуно  погрешном поимању „старешинства“, као „првенства“ и гажењу истинске саборности.

Милослав Рајковић: Један коментар на текст М. Петровића „Штетни томоси о аутокефалији“

Газе се ствари које су једногласно усаглашене, али патријарх Вартоломеј после Колимварија (место где је одржан тзв. Критски сабор – прим. Стања ствари) поништава и гази чак и скорашње сопствене обавезе; креће се као необуздан, подражава папу.

Настао је лош почетак. Чује ли ко? Хоће ли неко ставити кочницу на овој низбрдици?

* Ортодоксос типос бр. 2425 од 25. новембра 2022, стр. 1. и 4. Извор: Христианики спита бр. 777 (септембар-октобар 2022).



Categories: Посрбљено

Tags: , , , , ,

Оставите коментар