Протојереј Андреј Ткачов: Наоружавајте се!

А ако се хришћанство умањује, то је зато што су људи занемарили речи вечно Живог. Управо то је наше оружје. И не само то, већ и лек, и небески хлеб, и светилник који гори на тамном месту

Извор: Православие.ру

Ово није позив за легализацију оружја. Ово је позив за богаћење сећања и свести човека који се моли речима псалама.

Обнављање живота неће доћи из буџета или од законодавне делатности. Зато што је ум помрачен. Обнављање ће доћи од „обновљења ума вашег да искуством познате шта је добра и угодна и савршена воља Божија“ (Рим. 12: 2). Затим, ако се ум обнови, бића правилно планирани буџет и нормални закони, који неће постојати само у писаној варијанти. За обнављање ума је потребна молитва, а за молитву – Псалтир. То је посебна књига. Њеним речима је Христос разговарао.

На пример, у Јеванђељу по Јовану Христос пита Јевреје који су Га прекоревали због сродства с Оцем:

„Није ли написано у Закону вашему: Ја рекох: богови сте?… Кад оне назва боговима, којима реч Божија би дата, а Писмо се не може укинути“ (Јн. 10: 34-35).“

А где је речено: богови сте? Речено је у 81. псалму. Тамо Господ стоји у збору „богова“ (и постоји поуздано мишљење да су то судије које заиста, као мали богови, управљају животима милиона). У овом збору Он заповеда да се штити сиромах, сироче и просјак. Овај псалам треба окачити у суднице као што се лекарска заклетва истиче на медицинским факултетима.

Значи, треба научити овај 81. псалам. И не само њега.

Ево, Христос улази у Јерусалим и „узбуни се сав град говорећи: Ко је то?“ (Мт. 21: 10). А мала деца кличу: „Осана сину Давидовом!“ И рабини захтевају да им Исус забрани. Али Он каже:

„Зар никада нисте читали: Из уста деце и одојчади начинио си себи хвалу?“ (Мт. 21: 16).

Опет се поставља питање: где је то требало да прочитају? Па опет у псалмима. Ево, 8. псалам говори о томе и Христос цитира управо овај псалам.

Значи, треба пажљиво да читамо 8. псалам (после 81) и заиста можемо да га научимо напамет.

Протојереј Андреј Ткачов (Фото: Соња Ракочевић)

Наравно, то ни из далека није све.

У храму Господ пита фарисеје:

„Шта мислите за Христа? Чији је син? Рекоше Му: Давидов. Рече им: Како, дакле, Давид Њега у Духу назива Господом говорећи: Рече Господ Господу мојему: Седи Мени с десне стране, док положим непријатеље твоје за подножје ногама твојим? Када, дакле, Давид назива Њега Господом, како му је Син?

И нико Му не могаше одговорити ни реч“ (Мт. 22: 42-46).

О чему се овде ради? О томе да су постојали псалми, који су били свеопште признати као месијански, односно који говоре о Месији. Један од таквих псалама је 109. Тамо се појављују нека „два Господа“, иако се у „Шма, Исраел“ јасно каже: „Господ Бог твој је Господ један.“ А овде: „Рече Господ Господу мојему: Седи Мени с десне стране.“ Очигледно је реч о Оцу и Сину Који имају једнако достојанство. Још се говори о томе да је „Христос рођен из утробе пре данице“, односно, пре почетних твари. И рођен је из бића, а није створен, као што и певамо у Символу вере. Још се помиње тајанствени Мелхиседек који је, као праобраз Евхаристије, изашао с хлебом и вином да благослови Аврама. О томе касније размишља Павле у Посланици Јеврејима.

То је тајанствени, божански, узвишени псалам, осим тога, врло кратак – седам стихова. Зар га је тешко научити? И зар можемо смислити изговор да то не учинимо?

Ево вам, богољупци, посао за следећу недељу: научите напамет 8, 81. и 109. псалам. Томе додајте Шестопсалмије – то су изабрани псалми у којима оваплоћени Син разговара с Оцем. И то сви без икаквог изузетка треба да знамо напамет.

Чак и на Крсту Христос скоро да уопште није говорио у Своје име. Наставио је да испуњава написано и предсказано. Све до страшног крика: „Боже Мој! Боже Мој! Зашто си Ме оставио?!“ (Мт. 27: 46). А и то је из псалама. У 21. псалму Давид описује страдање Богочовека као да га је лично видео. Помиње пробадање руку и ногу, бацање жреба за одећу испод Крста… И 21. псалам почиње управо овим страшним речима: „Боже мој! Боже мој! Чуј Ме! Зашто си Ме оставио?“

Ако ваша љубав савлада и овај псалам и научи га напамет, мир ће бити на вама и на Израиљу Божјем. Временом, зрно по зрно, ваш ум ће бити „велики трговац“ који у себи носи златне речи бесмртног Писма. Управо ово се захтева од народа Божјег: да не носи Божје речи само у књигама, ван себе, већ у сећању и у себи.

Тада ће човек бити ближи смирењу и праведности. А ако се хришћанство умањује и ако се запоставља, ако нестаје не само светост и праведност, већ чак и елементарна пристојност, то је управо зато што су људи занемарили речи вечно Живог. И речено је:

„Изгибе народ Мој, јер је без знања; кад си ти одбацио знање, и Ја ћу тебе одбацити да Ми не вршиш службе свештеничке; кад си заборавио Бога својега, и Ја ћу заборавити синове твоје“ (Ос. 4: 6).

Управо то је наше оружје. И не само то, већ и лек, и небески хлеб, и светилник који гори на тамном месту.

Зато, док има времена – наоружавајте се.

Са руског: Марина Тодић

Опрема: Стање ствари

(Православие.ру, 8. 12. 2020)

Прочитајте још

Псалам 81.
Псалам Асафов.

  1. БОГ стаде на сабору богова,
    и усред богова пресуђује:
  2. Докле ћете судити неправду
    и гледати на лица безбожника?

(Диапсалма).

  1. Судите сирочету и сиромаху,
    пониженог и убогог оправдајте;
  2. избавите убогог и сиромаха,
    из руке грешника избавите га.
  3. Не познаше нити схватише,
    (јер) у тами проходе;
    потрешће се сви темељи земље.
  4. Ја рекох: Богови сте
    и синови Вишњега сви.
  5. А ви као људи умрећете
    и као један од кнезова паднућете.
  6. Устани, Боже, суди земљи,
    јер ћеш Ти наследити у свима народима.

Псалам 8.
За крај, за точила. Псалам Давидов.

  1. ГОСПОДЕ, Господе наш, како је дивно Име Твоје по свој земљи!
    Јер се уздиже величанственост Твоја изнад небеса.
  2. Из уста деце и одојчади начинио си (Себи) хвалу,
    насупрот непријатеља Твојих,
    да сатреш непријатеља и осветника.
  3. Када погледам небеса, дела прстију Твојих;
    месец и звезде, које Ти основа.
  4. Шта је човек, да га се сећаш?
    Или син човечији, да га походиш?
  5. Умањио си га замало од Анђела,
    славом и чашћу венчао си га.
  6. И поставио си га над делима руку Твојих,
    све си потчинио под ноге његове,
  7. овце и све волове,
    а још и животиње пољске;
  8. птице небеске, и рибе морске,
    које проходе стазе морске.
  9. Господе, Господе наш, како је дивно Име Твоје по свој земљи!

Псалам 109.
Псалам Давидов.

  1. РЕЧЕ Господ Господу моме: Седи Мени с десне стране,
    док положим непријатеље Твоје за подножје ногама Твојим.
  2. Жезал силе Твоје послаће (Ти) Господа са Сиона,
    и владај усред непријатеља Твојих.
  3. Са Тобом је власт у дан моћи Твоје
    у сјају светих Твојих.
    Из утробе пре зорњаче родих Те.
  4. Закле се Господ и неће се раскајати:
    Ти си Свештеник до века, по чину Мелхиседекову.
  5. Господ је с десне стране Теби, скршио је у дан гњева Свога цареве;
  6. судиће у народима, испуниће лешевима (земљу),
    скршиће главе многих на земљи.
  7. С потока на путу пиће, зато ће уздигнути главу.


Categories: Преносимо

Tags: , , , , ,

3 replies

  1. Љубав и вјера нек ходе

    Љубав и вјера нек ходе
    С нама Оче наш Господе
    Здравља среће и слободе
    Дај нам Оче наш Господе

    Поглед нам у небо боде
    Све стазе ка Теби воде
    Жедни смо правде ко воде
    Оче наш драги Господе

    Корак по корак мој роде
    Правом кичмом до слободе
    Жедни смо Тебе ко воде
    Оче наш драги Господе

    Момчило

    11
  2. Ваља напоменути да се Руси углавном моле на црквенословенском. Такође тако читају и уче псалме, за разлику од све раширеније, лоше праксе у нашој Цркви. Што већ говори о српској духовној површности и лѣности.

    11
    1
  3. Ат Гремлин-Од црквенословенског се бежи као „непомјаник“ од животворног Крста…
    Црквенословенски нема где да се научи (уче се старо-грчки или световни језици при парохијским домовима), а пропушта се и може да буде леп повод и за окупљање верника око Цркве, где би вероучитељи или побожна братија предавала и учила народ:псалмима, основним молитвама,а радним данима(што да не) служила Св. Литургија на црквенословенском….
    Ту би се млади побожни упознавали и стварали породице, вероучитељи побољшали свој буџет,Црква добила живу заједницу спремну да се организује и помогне у сваком тренутку…
    Вишеструка корист…
    Проблем је па наша површност у свему, кад ми Св. Литургију на срб(п)ском нисмо савладали, научили значења,
    Св. Литургија на црквено-словенском би нам тек била далека, макар у почетку, али би био леп повод да се сви словени(или потомци Срба) окупимо се под једним језиком макар у Богослужењу, мада доста њих тврди да то није обичан језик, ако ништа од тога макар је Благословен, што је велика ствар, као и речи молитава које прикупљају одређену Божију Благодат… Да се освестимо и што пре почнемо да долазимо себи и својим трајним вредностима…

    13

Оставите коментар