Гај Фолконбриџ: Британска влада тајно финансирала Ројтерс током 1960-их и 1970-их година

Споразум из 1969. године није у сагласју са нашим Принципима поверења и ми не бисмо то радили данас, рекао портпарол Ројтерса Дејвид Крандвел

Извор: Ројтерс

(Reuters, 13. 1. 2020)

Лондон (Ројтерс) – Британска влада је тајно финансирала Ројтерс током 60-их и 70-их година 20. века по налогу антисовјетске пропагандне јединице повезане са британском обавештајном службом и прикривала је исплате тако што је користила Би-Би-Си за обављање плаћања, показују владини документи са којих је скинута ознака тајности.

Новац је коришћен да повећа покривеност Ројтерсовог извештавања са Блиског истока и из Латинске Америке а прикриван је повећаном претплатом за вести коју је Ројтерсу плаћао Би-Би-Си.

„Ми смо сада у позицији да закључимо договор за пружање дискретне Владине подршке Ројтерсовим сервисима на Блиском истоку и у Латинској Америци“, стоји у редигованом документу британске Владе из 1969. године који је означен као „Тајна“ и насловљен „Финансирање Ројтерса од Владе њеног височанства“ (Funding of Reuters by HMG).

„Интересима Владе Њеног Величанства би добро служио овај нови споразум“, наводи се у документу са којег је скинута ознака тајности прошле године. Скраћеница HMG стоји за Her Majestys Government (Влада Њеног Величанства).

Опсег утицаја – ако га је уопште било – који је влада могла да остварује на Ројтерсове вести за новац који је давала није могуће јасно утврдити из докумената у којима се налазе детаљи о тајном договору за финансирање Ројтерса из 1969. године.

Међутим, документи показују ниво укључености који је Влада једном имала у Ројтерсове послове и експлицитну сагласност да се финансирање прикрије.

Раније у понедељак (13. 1. 2020), Би-Би-Си је објавио извештај о владином финансирању (овде).

„Многе новинске организације примале су неки облик државних субвенција након Другог светског рата“, рекао је портпарол Ројтерса Дејвид Крандвел (David Crundwell).

Новинари Ројтерса извештавају о британским изборима 1950. године (Извор: Ројтерс)

„Али споразум из 1969. године није у сагласју са нашим Принципима поверења (Trust Principles) и ми не бисмо то радили данас“, рекао је Крандвел, указујући на Ројтерсове принципе поверења (Reuters Trust Principles) који су осмишљени да очувају интегритет новинске агенције, независност и ослобођеност од предрасуда.

Ројтерсове активности прибављања вести надгледа Друштво оснивача деоничара (Founders Share Company) које је основано 1984. како би били поштовани Принципи поверења. Принципи одређују да ниједан појединачни интерес, групација или фракција неће доминирати Ројтерсом. (овде)

Иако Ројтерс продаје вести великом броју различитих купаца, међу којима су и владе, ниједна влада нема контролу над тиме како и шта Ројтерс продуцира“, рекао је Крандвел.

Би-Би-Си-јев гласноговорник је рекао: „Би-Би-Си повеља гарантује уредничку независности без обзира да ли средстава пристижу од британске Владе, накнада за лиценце или из комерцијалних извора.“

Портпарол британске владе је одбио да дâ коментар.

Документа показују да је Одељење за истраживање информација (Information Research Department, IRD), британска јединица за антисовјетску пропаганду са чврстим везама са британским обавештајним службама, водила преговоре са Ројтерсом.

Финансирање Ројтерса од стране британске Владе током 1960-их и 1970-их година обелодањено је у званичној историји новинске агенције из 1992. године The Power of News: The History of Reuters (Моћ вести: историја Ројтерса).

(Извор: Ројтерс)

Ројтерсу је 1969. године био потребан новац да се додатно прошири на Блиском истоку а западне силе попут Велике Британије су желеле да појачају свој утицај против Совјетског Савеза ширењем новинских сервиса широм света, показују ова документа.

Тајно владино финансирање Ројтерса – како је наведено у овим документима – износило је 245.000 фунти (317.838 америчких долара према садашњем међудевизном курсу) годишње пре 1969. али је срезано на 100.000 фунти годишње 1969. и 1970. године, а 1972-1973. ништа није плаћано.

„Нови однос установљен са Ројтерсом на Блиском истоку и у Латинској Америци може да доведе до драгоцене наклоности и сарадње са Агенцијом на глобалном нивоу“, наводи у документима Џон Пек, некадашњи шеф ИРД (Department of Inland Revenue).

Документа наводе како Ројтерс „може и хоће да обезбеди“ оно што је потребно влади, иако владини званичници прихватају да Ројтерс не жели да ствар изгледа тако да доноси одлуке у корист британске Владе.

Ројтерс, који је основан у Лондону 1851. године и који је сада у власништву компаније Томпсон Ројтерс са седиштем у Торонту, једна је од највећих новинских агенција на свету.

Уредили Марк Бендајх (Mark Bendeich) и Ник Тетерсал (Nick Tattersall)

Са енглеског посрбио: Милош Милојевић



Категорије:Посрбљено

Ознаке:, , , , , , ,

Пошаљите коментар

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google photo

Коментаришет користећи свој Google налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s