Митрополит тзв. МПЦ: Бадњак и чесница су туђи, српски народно-црквени обичај

Уместо бадњака и паљења „ритуалне ватре“ сетимо се породица које су без огрева, поручио струмички митрополит Наум

Митрополит тзв. Македонске православне цркве Наум (Извор: Infomax.mk)

 

(Infomax.mk, 7. 1. 2023)

Струмички митрополит тзв. Македонске православне цркве Наум оценио да Божић није породичан празник а да је вечера на Бадњи дан потпуно туђа црквеном животу.

Митрополит Наум се пита:

„… Да ли су одређени обичаји на црквеним празновањима пагански остаци или су туђи, или су и једно и друго? На пример, сабирање и дељење бадњака је само српски народно-црквени обичај, и ниједне друге помесне Православне Цркве или народа; исто као и ломљење хлеба са паром на бадњој вечери (хлеб са паром треба да се ломи на Светог Василија или тзв. Стару Нову годину), као што је и са славом и славским колачем (наместо тога, правилно је имендан и петохлебница [петолебије]).

Практиковање туђих црквених обичаја је пастирско и идентитетско питање, тако да свако сам нека изабере шта је по националности, како и коме служи. Мени то ама уопште не смета – ко ће шта да изабере, но дужан сам да кажем ради тога што ми и од СПЦ тражимо признавање наше аутокефалности: практиковањем искључиво њихових црквено-народних обичаја ми – из световних разлога, у великој мери губимо основу за тај захтев. Шта мислите како на ово гледају други православни народи и Цркве, и како им неко то представља?

Ми, као МПЦ–ОА, дужни смо само у местима где живе наша браћа Срби да им обезбедимо, ако желе, празновање по њиховим народно-црквеним обичајима и на њиховом језику. Надам се да ћемо једног дана, по Христовом Еванђељу, сви схватити да националне поделе не постоје и нису потребне у Цркви, а потребан нам је само пастирски приступ – да се сваком обезбеди да прославља Бога на свом матерњем језику. Црква је Једна.“

Паљење бадњака, по мишљењу митрополита Наума, није ни етички ни еколошки исправно, и „наместо да палимо ритуалне ватре и да загађујемо околину“ треба да се сетимо породица које су без огрева.

Посрбило и приредило: Стање ствари



Categories: Посрбљено

Tags: , , , , , ,

6 replies

  1. Ето чуда, чуда љубави, благости и разумевања ! Чудо благоглагољења брата у литургијском јединству – благослови блажејшчи Порфирије, благослови и ти преосвећени Иринеју, благословите са висоти запада и фанара…

    35
    5
  2. Благословите да колико сутра у Старој Србији Србски положајници, баш како и Србски бадњосечци са Заветне земљице, доживе чудо љубави, како комшијске, тако и братске…

    31
    4
  3. Čokalije su presmešne. Kaže da se pogača sa paricom lomi za srpsku novu godinu po njihovom običaju. Evo mi smo Srbi sa Kosova i Metohije, što bi mnogi rekli iz samog srca Srbije. Mi smo za česnicu čuli tek 1999. Kod nas se pogača sa paricom takođe lomi za srpsku novu godinu 13 januara po novom. Znači Čokalije u svom neznanju obznanjuje da oni bašte one starije arhitipake srpske običaje. Polažajnik se kod nas zove Polaznik. Dok se za Božić stavljaju kestenovi u rernu smederevaca(nekada u pekaru ili žar)gde oni pucaju gotovo ko petarde, uz prethodnu najavu za koga je iz porodice sledeći pucanj. Ako je pucanj jak – veruje se da će najavljeni biti zdrav. Vaskrs tj. Velikdan takođe smo nekad slavili tako što je pod obavezno bilo da se Kosovci obuku u novo i najsvečanije za taj dan. Dan iznad svih dana. Sveti Sava se takođe obeležavao kao kolektivna slava.





    22
    1
  4. Što se Badnjaka tiče, kolko mi je poznato našeg Gospoda su u Jerusalimu dočekali sa palminim grančicama a mi ga dočekujemo sa hrastovim grančicama, tj sa grančicama našeg svetog drveta tj. svetog drveta svih slovena.

    24
    1
  5. Није Наум ово „наумио“. Наум је само малени епигон једне много веће антисрпске котерије. Мој Науме, па шта си ако Србин ниси? Зашто сијечеш сопствене коријене?
    Шта ћеш кад их дефинитивно одсијечеш? Да се нећеш осушити? А кад се осушиш да те „пагански“ не спале као свете бадњаке на које богохулиш? Како се епископ римски радује овим плодовима раздора које је посијао, можда је срећнији само његов репати господар. Може ли нам Порфирије дати неко сувисло, екуменистичко образложење за ове најновије изливе љубави заблудјелог стада из Старе Србије?

    33
    1
  6. „наместо да палимо ритуалне ватре и да загађујемо околину“

Оставите коментар