Александар Фатић: Писмо патријарху – повуците благослов душегупцима

Мислите ли да бар такви поступци власти и њихових извршилаца завређују повлачење благослова, да не користим реч “анатема”

Александар Фатић (Фото: Интернет страница Александра Фатића)

Ваша Светости,

Постоји много питања у Србији о којима СПЦ није заузела довољно прихватљив став за једно демократско друштво верујућих хришћана. Почивши патријарх Иринеј, уз сво дужно поштовање према његовим несумњиво великим врлинама које су га и учиниле Патријархом, изазвао је велико незадовољство многих од нас црквених, а друштвено активних и демократски оријентисаних људи, неким својим некритичким поступцима и односом према политичким властима. Последице те политике свакако и Ви осећате у свом раду.

Св. Владика Николај је говорио, у својим беседама, о људима који чине зло и убијају друге као о “душегупцима”, онима који губе своју душу.

СПЦ је већ дуго окружена душегупцима, а неки делови јерархије СПЦ душегупце привијају на своје груди и негују.

У Србији се чине неправде каквих тешко да је било икада у историји ове земље.

Подводе се деца у проституцију и о томе избијају афере. Разара се породица катастрофалним законима које предлажу још катастрофалнији министри.

Противницима режима и сиромашним грађанима се судским насиљем отимају деца.

Људи нестају да би се констатовало да су се сами убили.

У свему томе, нема простора за Вас да ћутите. Знате и сами за дебату која се води о санктификацији Алојзија Степинца, коме се највише замера то што је ћутао у време зле власти.

Ћутање пред злом исто је што и саучесништво у њему.

Ви сте дошли на трон СПЦ у једно тешко време за сваког моралног човека.

Ваши први потези су добри и пружају разлоге за оптимизам код нас верујућих људи са демократским уверењима.

Патријарх Порфирије (Фото: А. Васиљевић)

Ваша честитка новоизабраном градоначелнику Загреба, ваш став приликом избора Митрополита Црногорско-приморског и епископа будимљанско-никшићког, заслужују похвалу и у извесном смислу су олакшање.

Моје питање Вама је: колико ћете моћи бити чврсти, када ствари дођу дотле да се више не може осмесима, компромисима и шармом решавати нешто што представља “црвене линије” елементарног људског постојања овог народа.

Шта ћете урадити, као Митрополит београдско-карловачки, када је реч о судбинама и неправдама које трпе људи који су жртве овог режима?

Шта ћете урадити са родитељима, пријатељима и дететом Владимира Цвијана, који је испливао из реке, обучен, у јануару месецу, а потом сахрањен као бескућник, без презимена, након што је брже-боље кремиран?

Да ли ћете заузети неки став о томе? Да ли сматрате да је Владимир Цвијан ишао на купање у Дунаву у јануару па се случајно удавио, што је, колико схватам, слично званичној верзији његове смрти? Хоћете ли посетити сина Владимира Цвијана и његову бившу супругу?

Хоћете ли се одредити према поступцима Наташе Кривокапић, више тужитељке у Београду, која је закључила да ова смрт у реци “није сумњива” и предмет архивирала не обавештавајући јавност три године, све док новинари нису открили да Владимир, човек, отац, адвокат, политичар, припадник нашег народа, није више жив?

Шта ћете рећи Наташи Кривокапић? А шта Загорки Доловац? Сматрате ли да је њихово поступање према Владимиру Цвијану, чија душа тражи правду, и према толиким жртвама овог режима, њихова приватна ствар, која се Вас као Патријарха и архијереја не тиче? Да ли мислите да оне раде добро и праведно? Ако тако мислите, одајте им признање. Дајте им неки орден. А ако мислите другачије, поступите другачије.

Да ли ћете предложити да се из цркве изопште људи који чине неправду према ближњима, судије које злоупотребљавају судијску функцију, тужиоци, политичари, градоначелници који подводе малолетне девојчице, свакојаки људи који нарушавају елементарни осећај правде у народу?

Да ли ће под Вама СПЦ постати оно благо присуство, благи родитељ, у нашим животима, који ће нас, као и сваки родитељ, штитити и чувати, или ће остати подељена између праве цркве, то јест верног народа и савесних, праведних свештеника, с једне, и СНС јерархије, с друге стране?

Шта је са признањем Косова? Хоће ли онај ко прихвати независност Косова били одлучен од Цркве? Да ли сте заузели јасан став о томе?

Шта ћете урадити са Богословским факултетом, на коме је избио низ скандала и који је тренутно у фактичком сукобу са остатком Универзитета у Београду због очигледне сарадње са политичким властима кроз доношење новог Закона о универзитету којим се институционализује благослов као радноправна категорија за универзитетске наставнике?

Да ли Вас брине од чега живи Родољуб Кубат, отпуштени професор Богословског факултета и његова породица?

Играли сте врло негативну улогу као професор тог факултета приликом отпуштања људи. Колико се сећам, и сами сте изабрани за професора непосредно након што сте докторирали. Не сећам се да сте икада били доцент. Опростите ако грешим, али Ваше напредовање је било муњевито, као што су муњевито брзи и аутомобили које сте возили док сте били викарни владика Епископа бачког.

Благослов Цркве је велика ствар и за нас верујуће, и за многе од оних који за себе мисле да су неверујући. Св. Владика Николај Велимировић је о томе писао, анегдотално, наводећи да чак и у концентрационом логору Немци нису могли да уверљиво одговоре како то да не верују у Бога и како је могуће да не верују.

Питање за Вас је како ћете користити моћ давања и повлачења благослова у јавном животу.

Шта мислите о политици одузимања деце противницима режима и сиромашним грађанима Србије, коју ова власт спроводи?

Мислите ли да бар такви поступци власти и њихових извршилаца завређују повлачење благослова, да не користим реч “анатема”?

Ваша светости, у овим временима, Ви морате бити активни и отворени према тешким друштвеним неправдама, јер се може десити да српског народа не буде ако се овај зулум настави без Вашег противљења.

Ваша светости, јесте ли ви за демократију? Јесте ли за смену ове власти, или је сматрате демократском и добром? Видите ли ви ту потребу да се изјасните, кад већ честитате изборе политичарима у локалним самоуправама у хрватским градовима, у чему Вас демократска јавност у Србији, свакако, подржава?

Праштајте.

Опрема: Стање ствари

(Блог Александра Фатића, 3. 6. 2021)



Categories: Преносимо

Tags: , , , ,

4 replies

  1. „Ваша светости јесте ли ви за демократију“? Колико се разумем у те „ствари“ Његова светост би требало да буде за теократију???
    Како оно беше? Где нема Бога, све је дозвољено…Чини ми се да је у томе проблем ..

    25
    1
  2. Ваша Светости, молим Вас да анатемишете А. Вучића, јер ми је одвратан, и некако га скините с власти,
    а онда поставите Драгана Ђиласа, јер ми је јако симпатичан и његов сам следбеник!
    Унапред захвалан,
    А.Ф.

    10
    10
  3. Патријаху не треба секундант, он је под Божјом милошћу и заштитом. Професор фатић изгледа на није верник. То што тражи и очекује од Патријарха и Синода СПЦ не спада у мисију цркве. Форма и садржај овог отвореног писма указују да проф. Фатић мисију СПЦ хоће да сведе на своју меру и његово поимање политике и улоге цркве. У најмању руку је неозбиљно очекивати од Патријарха да се бави локалним политичарењем и да баци ,,анатему“ на председника државе (ма какав он био) за дело које није учинио. Проф. Фатић би да цркву уведе у политичко-црквени трилер. То се неће десити.

    Помињање покојног В. Цвијана у контексту да је за његову смрт одговорна власт и исисавање политичких поена на таквој врсти туђе несреће није ствар политике, вез питање етике.
    Изгледа да су другосрбијанци за ових18 година злоупотребе лика и дела потрошили Ђинђивев леш, и сада им треба замена или допуна. Раде по истој некрополитичкој матрици одржавајући живим сумње за које нису предложили ни један доказ, нити су поднели кривичну пријаву против било код појединца, службе и институције.
    А куцају на врата СПЦ.

    13
    7
  4. Prophet Isaiah 58: 5-6. Posto mi se cini da se mnogi ne slazu da g. Foticem, licno mislim da procitaju Prophet Isaiah, tako da covek nije nista napisao zlo prema Patrijahu I SPC

    1
    4

Оставите коментар