Професор Вил Ноланд после отказа на Итону: Остајем при свом предавању о патријархалности

Сматрао сам да је у питању моја дужност да подржим веома дугу и богату традицију Итона охрабривања независне критичке мисли, казао отпуштени професор

Вил Ноланд (Фото: Times/Richard Pohle)

(UnHerd, 21. 1. 2021)

Кад је професор Вил Ноланд (Will Knowland) отпуштен с Итона јер је одбио да уклони предавање са свог Јутјуб налога, његов одлазак изазвао је жустру полемику. Провокативно предавање „Парадокс патријархалности“ тврди да је идеја о репресивности патријархалности кроз историју мит, да је мушкарцима бивало теже него женама, као и да традиционална подела улога међу половима није друштвена конструкција, већ неминован резултат урођених биолошких разлика.

Критичари овај видео сматрају увредљивим и сексистичким јер заговара тако назадне ставове о мушкости. Али за Ноланда и оне који га подржавају, да ли је садржај био увредљив или не је секундарно у односу на ширу сврху снимка – да су ови ставови, ма колико провокативни, тема подложна расправи и полемици.

Чињеница да се овај инцидент догодио у најпрестижнијој светској школи – установи у којој је образовано преко 20 британских премијера (укључујући и садашњег), и принчеви Вилијам и Хари – само је послужила за скретање пажње на контроверзу.

У питању је занимљивa студија о прожимању елитних институција, опречних виђења врлина мушкости и граница прихватљивих идеја. Ноланд тврди да је овим подржао традиције Итона, за које мисли да су угрожене:

„Сматрао сам да је у питању моја дужност да подржим веома дугу и богату традицију Итона охрабривања независне критичке мисли и успостављања широко засноване полемике. Зашто бисмо спречавали дечаке да гледају ово чак и у своје слободно време? Људима би требало да буде дозвољено да донесу сопствене судове.“

Итон (Фото: Гети)

Ноланд сврстава своје предавање у концепт либералног образовања, које подразумева пун распон идеја за дискусију:

„Мало ми је чудан начин на који је полемика сужена у последњих, отприлике, пет година, посебно на ову тему у мушкој школи. Ако сте у мушкој школи и не можете да имате свеобухватну отворену расправу о мушкости, утемељену на антропологији и психологији, онда нешто није у реду. Ако је разлог за то да може да узнемири неког члана особља, онда идете у правцу safespace (простор у оквиру школских и других институција намењен особама које се осећају маргинализовано или под ударом говора мржње, нап. Стања ствари). Сматрам да, ако се Итон не може одупрети претњи која нашироко прожима културу, онда мислим да неће моћи ни било ко други.“

Да ли је вредело жртвовати позицију на којој је био девет година да би се одбранио тако намерно провокативан и једностран оглед?

„Знао сам да ризикујем износећи принципијелно становиште. Али, по мом мишљењу, то је ствар принципа који је суштина идентитета колеџа, и суштина либералног образовања. У том смислу, да сам то дозволио, мој посао ми више не би толико значио. Мислим, има људи који кажу да су ту само ради новца. Али сваки педагог који подучава ради новца може врло лако бити купљен. Мислим да има важнијих ствари. Такође, постоји утисак да сам изгубио посао и пре него су ми дали отказ.“

С енглеског посрбила и скратила: Светлана Новко



Categories: Посрбљено

Tags: , , , , , ,

2 replies

  1. У целој причи о слободи (слободама), заправо се потенцира да се, од стране мањинског (промилског) дела популације, она третира безгранично, нашироко: ја, као интегрална индивидуа чиним и понашам се како ми воља, интерес, савест налажу; мађутим иста ствар не важи кад је реч о понашању, ставовима, наступима, већинског дела популације: ту је, ипак, одређено шта се сме, а шта не – креирајући на тај начин кавез пожељног и наметнутог понашања и деловања – и то управо од тих истих за које слобода нема никакав оквир: уколико се, само, изрази јасан, критички, став поводом неког феномена, на начин разума, слободе и права на мишљење, а које представљају суштину човекове личности, морају се отрпети и консеквенце: отказ у конкретном случају, али и законске и друге санкције. Дакле, јасно је да се ту ради о једној опскурној идеологији, иза које стоји крупни капитал и медијска моћ, која намеће обрасце понашања и прописује казне за непоштоваоце нове религије: најчешће на начин да целокупну повест обичаја и наслеђа тежи деградирати и преиначити на рачун сопствене корисности и употребе. Не могу да отрпе да кад кажу „мирно“ појави се неко, заиста слобода, доследан себи, историји, култури, традицији, који се не понаша по испостављеним, му, налозима: у том случају медијска машинерија ствара у јавности подесну платформу за линч и одстрел по њих другачијег, чак опасног, од идеолога нове религије и њених, на-прсте-две-руке, присталица, а затим моћ спроведе казну.

    36
  2. Становиште професора није ни увредљиво, ни сексистичко, ни провокативно, ни једнострано. Оно је савршно тачно и објективно. У складу је са свим научним чињеницама. А то што је окарактерисно тако негативним етикетама, а аутор отпуштен само потврђује тезу да је савремни феминизам једна опака и зла тоталитарна идеологије, која нема никаве везе ни са науком, ни чињеницама.

    16

Оставите коментар