Приштинско-призренски бискуп Дон Ђерђи: Србе са Косова молим да признају реалност

Срби живе на Косову, треба да имају сва права, али не могу да претендују да се врати прошлост, јер то више није могуће, каже приштинско-призренски бискуп

Бискуп Дон Ђерђи (Фото: Косово онлајн)

Моје послање је у мом грбу написано: „Желим свима објавити Јеванђеље“. Мој животни циљ је да омогућим свим људима да упознају и заволе Христа, да се обрате, да буду људи добре воље који не дозвољавају да их мржња савлада, да могу да лете као голубови и донесе мир свима”, рекао је у божићном интервјуу за Косово онлајн бискуп призренско-приштински монсињор Дон Ђерђи.

Одлуком папе Франциска од 2018. године, римокатоличка апостолска администратура основана 2000. године са седиштем у Призрену подигнута је у ранг Призренско-приштинске бискупије и директно је подређена Светој столици у Ватикану, са седиштем у Катедрали Свете Мајке Терезе у Приштини.

Исте године, дотадашњи апостолски администратор Дон Ђерђи именован је за првог призренско-приштинског бискупа.

У 25 жупа на Косову живи око 60.000 римокатолика, од којих су већина Албанци и мањи број Хрвата, који од доласка на Косово у средњем веку живе у Јањеву и Летници.

Бискуп Ђерђи рођен је 1963. године у месту Стубла код Витине на Косову. Како нам је рекао, одрастао је у побожној породици, као “пето (по реду) и треће (мушко рођено)” од десеторо деце.

За презвитера Римокатоличке цркве заређен је 1989. године. Папа Бенедикт 16. га је 2006. године поставио и заредио у бискупа Сапске бискупије у Албанији.

Божићну честитку верницима бискуп Ђерђи упутио је из новосаграђене Катедрале Мајке Терезе у Приштини, највеће римокатоличке цркве на Балкану.

Изградња те катедрале, саграђене на иницијативу првог косовског председника Ибрахима Ругове, трајала је пет година. Завршена је 2010. и исте године свечано је отворена на стогодишњицу рођења Мајке Терезе.

Дон Ђерђи је нагласио да је најбитније што треба да се зна о римокатоличкој цркви на Косову „да ми као хришћани живимо овде од апостолских времена и да смо ту имали латинску и источну католичку цркву“.

Кроз векове смо од онда до сада свашта доживели, и успех, и ‘материзацију’, и понижење, али Бог је хтео да будемо овде. Бог је даровао овом народу Мајку Терезу, симбол свих векова и душу која је увек била спремна да воли Бога, да воли људе и да им служи.

На Косову тренутно имамо 60.000 католика, број се никада не зна јер људи долазе и одлазе. Организујемо наш свакодневни живот, славимо Бога, служимо људима и желимо да будемо добар пример у овом времену, нарочито након ’99. године, када је Црква изашла из изолације и када смо почели да преузимамо одговорност не само за католике већ и за друштво и реалност у којој живимо.

Имамо четири школе са 3.500 ученика у готово свим школама су Албанци муслиманске вероисповести, имамо хуманитарну организацију “Каритас”, која је организована и присутна у свим градовима, само у администрацији има око 600 људи и 1.200 волонтера и радимо, радимо”.

Да ли вас божићни празници враћају у детињство?

Кад сам био дете, за мене је Божић био најрадосније славље, добијали смо поклоне, ишли у цркву да бисмо видели Витлејем, размишљали смо о Богу као детету које плаче, видели смо себе кад смо били мали, веровали смо да је Он наш Бог. Ходајући животним путем, удубљујемо се у јачи значај овог празника и молимо више и дубље и желимо да изразимо нашу љубав према Богу. Бог је учинио најбоље дело када се приближио људима и обратио нам се не као велики Бог, Бог који влада васељеном, него као Маријин син, као дете, као човек, као ми, и дао нам најбољи пример како треба да волимо једни друге. И ако нас мрзе, да можемо да волимо наше непријатеље. За хришћане не постоје непријатељи, јер их ми не видимо као такве.

Али нису сви препознали ту љубав?

Нажалост, нису. Мислим да без верске свести нико не може рећи да је хришћанин. Хришћанин нема непријатеље, он у сваком човеку види брата, свима опрашта. То не значи да ми не препознајемо непријатељска дела, да смо кукавице и да бежимо од конфронтације са истином, то значи да ми у понизности и у име љубави према Богу опраштамо људима. Мора нам бити пример Бог који опрашта, који воли, а не људи који ратују једни с другима.

О чему разговарате са људима, шта вам наводе као највеће тешкоће?

Највећа тешкоћа данас јесте да људи не могу да праштају и да не могу да се ослободе страшних доживљаја из рата, а онда се не могу помирити и данас, 20 година после конфликта, још нема правде.

Видим да обичан народ жели мир и помирење, људи желе да живе радосно да имају наду за своју породицу, за своју децу, било да су Срби или Албанци, било ко, желе будућност, желе да иду напред. Међутим, кад се мало подигнемо на други ниво од обичног народа, онда има великих питања, различитих одговора, различитих истина, онда пишемо различите историје, читамо на различите начине историјско искуство, желимо рећи да сте “ви”, а не “ми”… Све то одлаже тај гест помирења између Срба и Албанаца, а то је најважније што сада треба да се постигне.

Да би до тога дошло, треба сви да се покајемо, а нарочито они који су организовали службени злочин и било ко други да је починио неки злочин, нећемо ићи на правни ниво, то ће други рећи, али ми идемо на духовни, хумани ниво, да треба да се покајемо за своје грехе, јер без покајања нема обраћања, без обраћања нема помирења, без помирења нема мира, без мира нема наде, без наде немамо куд. Тако да стварно мислим да је најважнија ствар помирење међу Србима и Албанцима.

Не смемо размишљати егоистички, времена су била ужасна, доживели смо свашта, али сада су се времена променила. Морамо ићи напред, ми смо комшије, морамо живети заједно.

Срби живе на Косову, треба да имају сва права, али не могу да претендују да се врати прошлост, јер то више није могуће. Морамо заједнички у будућност.

Једном приликом сте изјавили „да не претимо једни другима ни снагом народа ни снагом власти, већ снагом дијалога и љубављу срца“. Колико је то употребљиво у дневној политици на Косову?

То не знам. Живимо у превртљивом времену, у коме су људи де факто изгубили све вредности, немају наду у будућност јер мисле само на себе, мисле само на данас, да имају власт, да имају част, мисле само да имају пара… У таквим околностима те се реченице не разумеју, али мислим да је опште мњење на Косову да се саслуша мишљење Католичке цркве уопште. У оваквим детаљима сигурно да је тешко рећи да су нас разумели, али ми настојимо да то понављамо, да на неки начин импонујемо нашем човеку. Помирењем не треба да претимо једни другима, јер претња не може доћи из љубави, него из страха и мржње.

Колико Католичка црква има утицај на друштвени живот?

На друштвеном нивоу, ми смо мала група, али имамо морални ауторитет код много људи. Људи нам верују, знају да оно што кажемо, кажемо јер их волимо и никада нисмо радили ни против кога.

Ми се осећамо добро на овим просторима, никога се не бојимо, јер никоме нисмо нанели зло. Једино „зло“ које смо учинили јесте да смо стали на страну потлачених, иако смо морали бити против свих, јер је наша верска дужност да станемо на страну оних којима смо потребни, никако на страну јачих.

Ко је тренутно потлачен на Косову?

Породица, човек. Ако бисмо то посматрали у вези са националном, етничком и верском основом, видим и знам да се Срби осећају више потлаченим. Ја мислим да Срби могу бити грађани овог друштва, ове државе и да могу уживати сва права, само будући да они на више начина неће, онда сигурно да има ситуација да се ми морамо стидети.

Данашњи Албанци ту и тамо не дају простора у реалности, не знам детаље и ситуације, морам слушати друге, али сам сигуран у једну ствар, да било где Срби требају нашу помоћ и нашу подршку ради нормалног живљења са Албанцима на Косову, ми смо сигурно на страни сваког потлаченог.

Ми не гледамо на људе као на Србе и Албанце, ми их препознајемо, ко је Србин, а ко је Албанац, али ми у срцу не делимо људе, ми смо способни волети свакога. Нажалост, живимо у времену када се људи деле, када политика не жели допустити да се људи не деле.

Ми молимо Бога, сваки дан, да људи заједно у миру живе једни са другима и једни поред других. Желео бих да Србе са Косова замолим да признају реалност, нико им неће забранити да воле Србију, и ја волим Албанију, јер сам Албанац, али то не значи да морамо мрзети једни друге, љубав према ближњем, према себи, није никакав грех.

Да ли Католичка црква има утицај на политичка дешавања на Косову?

На политичком нивоу немамо утицај, нити желимо да се бавимо тиме. Имамо нормални однос са државним властима и институцијама и желимо да буде што нормалнији. Политика није у нашем домену, не мешамо се у политичка догађања.

Ми имамо мишљење о политичким одлукама, догађањима и односима, о друштву, нисмо ми они који не знају шта је друштвени живот и друштвена одговорност, али не желимо да се мешамо, ми можемо позвати одговорне и политичке групе или људе да буду свеснији одговорности, да се брину више и боље за живот људи, али на политичке одлуке не желимо да имамо никакав утицај, то није наш циљ.

На који начин Католичка црква утиче на младе и очување традиције породичних вредности?

Ми бисмо желели и молимо Бога сваки дан да се наше породице односе према Богу на божићни начин. Бог је хтео да се роди у породици, на огњишту породице сваког човека, нигде човек не може наћи свој мир и нигде се не може осећати боље и бити боље прихваћен од других него у породици.

Наше породице су још здраве, још имамо осећај за старе и већина наших старих људи живи у породицама са децом, али почело је и код нас са напуштањем стараца, да деца чим одрасту беже, желе да оду негде другде. Ми их позивамо да буду близу породице, нажалост, млади данас не слушају превише, оријентисани су на бољи, квалитетнији живот овога времена, заборављају на квалитет душе, односа, осећања, љубави заједнице, породице.

Надамо се да ће Бог испунити срца младих људи да више гледају на духовне вредности него на материјалне.

Ми говоримо о једној страни медаље, с друга стране медаље имамо људе који живе нормално, сањају о женидби, да граде куће, оснивају породице, да нађу посао, имамо толико младих људи који су преузели друштвене одговорности, ако погледате у свим институцијама су млади људи који раде за ово друштво, за нашу будућност, али друга страна медаље јесте да сви млади желе одмах, то је највећи проблем, успех, богатство, желе да уживају у животу, јер нису научили како да живе, али живот ће их научити да уживање у животу није живот.

За нама је велики празник Свети Никола, дан даривања?

Свети Никола је дошао. Ја имам мог жупника овде у кући, овдашњег, причао сам за Светог Николу како нам је поклањао мандарине. У то време није било ничега, куповао нам је поморанџе и мандарине и по једну би сва деца добила, то је била велика радост.

Заборавили смо да се радујемо, ништа нас не радује, јер имамо све. Будући да имамо много тога, ми размишљамо о нечему више.

Ја бих желео да сви људи добре воље на овом простору открију како је лепо захвалити Богу на ономе што имамо, а не да се жалостимо због онога што нам недостаје, јер имамо пуно тога на чему треба да захвалимо Богу.

Која је ваша порука за божићне празнике?

Имамо ово тешко време короне, нећемо моћи да славимо како смо навикли.

Позивам све људе да у ово божићно време, без обзира на то што се католички Божић слави пре православног и после овог лаичког за Нову годину, да у данима славља покушамо да нађемо радост срца, радост наде, радост љубави, да се обратимо Богу, да гледамо то божје витлејемско дете, како је Бог био близу и како је Бог с нама и да не треба да страхујемо и да се депресивно понашамо у овом времену.

Нека љубав влада, да се сви надамо бољем и да се радујемо години која долази.

Опрема: Стање ствари

(Косово онлајн/Покрет за одбрану Косова и Метохије, 25. 12. 2020)



Categories: Вести над вестима

Tags: , , , ,

9 replies

  1. Пошто је рођен код Косовске Витине а тамо колико знам нема Албанаца католика ,вероватно је Јањевац а они нису никакви Хрвати већ нешто остатака Саса и покатоличени Срби.

    23
  2. Deda Djoletov “ duhovni otac “ !

    21
  3. Леп медијски простор пружио је Покрет за писање саопштења овом католичком попу.
    Централни део сајта са + 10 видео записа у трајању од 26,88 минута.
    И у друштву са :

    Отац Иларион: Бог се јавља у једноставности и миру
    Удружење Добродетељ: Књига „Српски јунаци од Косовског боја до Кошара“
    Андрићев Институт: Милован Данојлић и Петер Хандке добитници „Велике награде Иво Андрић“
    Судија Даница Маринковић: Вокеру треба да суде, дошла сам да сведочим у Хагу с пуном торбом доказа и срушила лажи
    Путин: Запад „прогутао“ Косово, а Криму увео санкције
    Часлав Д. Копривица: Народна воља – између властодржачке параноје и слабљења велеиздаје
    Слободан Самарџић: Само диктаторски режим може да преда Косово
    Милош Ковић: Ако нам отму Косово, питање је шта ће бити са остатком
    МИРОСЛАВ ЈЕВТИЋ: КОСОВСКИ ЗАВЕТ КАО МОНАШКИ ЗАВЕТ

    На десној маргини теме у којима се помињу, Блаженопочивши: Патријарх Павле, Патријарх Иринеј, Митрополит Црногорско-приморски …………….

    Исти онај католички поп за кога знамо: ………. Такорећи у илегали, како то обично раде они који су сами свесни кривице, албански римокатолички бискупи одржали су мису на остацима православне Цркве Светог Николе на Новом Брду на Косову и Метохији.
    Миси коју су служили бискуп косовски Дон Ђерђи и барски надбискуп Зеф Гаши са свештенством …………………………. после које смо чули мишљење од Председника Покрета за писање саопштења

    „Чули сте и прочитали беседу бискупа на рушевинама Цркве Светог Николе. Прича о томе како су ту Албанци били пре Христа, пре Османлија, потпуно је неисторијска прича, али изразито националистичка. И оно што је рекао директор приштинског завода, све то показује да је реч о еминентно политичком мапирању, обележавању територије „.
    И предлаже: „ Сада би требало да то што се догодило прокоментарише неко од званичних представника Ватикана, да бисмо сазнали одакле то долази“, каже професор на Филозофском факултету у Београду.

    https://gracanicaonline.info/2019/08/04/zna-li-vatikan-sta-rade-albanski-biskupi-u-novom-brdu/

    После свега овог, има ли основа да је политички мапиран и сајт овог покрета нека свако закључи за себе.

    А мени је у памћењу део из њиховог прогласа упућен грађанима наше јадне, опљачкане и окупиране отаџбине

    Проглас

    грађанима Србије и целом српском народу поводом оснивања Покрета за одбрану Косова и Метохије

    Сви смо свесни да је режим у Србији, на челу са председником наше напаћене државе, ушао у последњу фазу предаје јужне српске покрајине великоалбанском покрету. Током осам година аутократске владавине није се нашла политичка снага кадра да стане на пут овом историјском безумљу………………….

    До формирања овог Покрета !

    17
    1
  4. @ Грешан

    Господине колико сте времена потрошили на унижавање, подсмевање и уништавање Покрета за одбрану Косова и Метохије, могли сте, пошто све знате и „пуни сте памети“, да сами оснујете један или више покрета, али који би били прави а не лажни као овај наш….. И мислите ли да би са КиМ све било боље да нема нашег Покрета!?

    Једино сте оправдали свој nickname, и немојте мислити да ће вам Бог бити благ за ово што радите… А не видесте на оном (пара)државном медију хвалу како Ватикан чува Косово? Ово је у функцији разбијања те лажи и заблуде а не промоција римокатолика… Али како вама ишта објаснити кад ви видите само црвену мараму на којој пише НАЈГОРИ ЈЕ ПОКРЕТ ЗА КИМ. Ако сте плаћени макар и један сребрењак, не могу да оправдам али могу да разумем.

    9
    7
  5. Браћу из Покрета треба подсетити да је папски Рим, први пут у историји те 2000. године успоставио своју Апостолску администратуру са сједиштем у Призрену у језгреној земљи Српске Православне Патријаршије, вековима отиманој и распињаној од турског и арнаутског башибозука Старој Србији у најгоре по православне Србе време. Онда када су крвавим терором Срби највећим делом прогнани са Косова, док су преостали жалосни остаци српског народа на самом Космету убијани и богаљени у страшним погромима, док су се још пушила згаришта њихових спаљених домова и цркава,а разваљена гробља била засипана арнаутском погани и ђубретом. Као што рекосте, ту своју безакону творевину на православној светосавској земљи папа римски 2018.г. уздигао је у ранг Призренско-приштинске бискупије и директно је подредио Светој столици у Ватикану, са сједиштем у катедрали Свете Мајке Терезе у Приштини, при чему је , дотадашњи апостолски администратор Дон Ђерђи именован за ПРВОГ призренско-приштинског бискупа.
    Уз то, многима измиче из вида да је 1998. римски папа први пут на катедру Барске надбискупије поставио једног Албанца, и то косовског Албанца Зефа Гашија, кога је 2016. заменио другим косовским Албанцем, Роком Ђонлешајем,.По папистичком осећању ствари, историјски гледано, међу прелатима у српским земљама – надбискупима сарајевском и београдском и бискупима скопском, которском и призренском – главни римокатолички прелат читаве Србије, будући да вековима носи титулу „примасa читавог Краљевства Србије – primas totius regni Serviae“, „од Дунава до мора Сињега“, укључујући и Црну Гору. Тако се Ватикану, кога не престају да потресају најразличитији скандали као знаци његовог моралног распада, на саблазан и самих католика, остварила вековна жеља да овлада територијама Старе Србије готово „очишћеним“ од „шизматика“ (православних Срба). Главну улогу у овом „миротворном“ своме крижарењу у 21. веку поверили су, наравно, косовским Албанцима.
    Позива ли нас то са Дон Ђерђом и наш Покрет за одбрану Косова и Метохије да признамо ту и такву реалност? Је ли то нови образац одбране свете немањићке земље!?

    19
    3
  6. @ Члан(ица) Покрета
    А не видесте на оном (пара)државном медију хвалу како Ватикан чува Косово? Ово је у функцији разбијања те лажи и заблуде а не промоција римокатолика…
    ++++
    Пре него, што Вам одговорим да Вас само подсетим, на оно што тврдите јавно :
    ………Једини и искључиви циљ Покрета јесте спречавање и трајно онемогућавање правног отуђења од Србије било којег дела јужне српске покрајине
    https://stanjestvari.com/2020/06/15/pokret-za-odbranu-kim/ тачка.

    Сада, када то знате, будите љубазни па ми кажите, шта ће на Вашем сајту информација о том католичком попу за кога знате да је као лопов дошао на званичну имовину наше Свете Цркве да служи своју misu.

    Тај исти, што је у предвечерје проглашења ткз. независности kosova стајао са осмехом поред оног ко је убијао наш народ :

    Biskup, Biskupije Kosova, Dod Đerđi, izrazio je svoju radost i radost Katoličke crkve da se ovaj veliki dan, kako je rekao, slavi proglašenjem nezavisnošću.
    “ Mi smo znali da patimo zajedno, zajedno ćemo se i radovati. Znali smo dostojno i da patimo ali ćemo se radovati dostojno ”, izjavio je on, pozivajući građane da slave mirno i da to ne pokrene ljutnju kod ostalih.

    http://www.bosnjaci.net/prilog.php?pid=23184

    Како би било, да Ваш Покрет пренесе нашим преживелим мученицима на Косову и Метохији, онима који су гледали како им те шиптарске звери на кућном прагу силују и убијају јадну дечицу поруку тог Вашег драгог госта: Србе са Косова молим да признају реалност.

    Само у практичном деловању могуће је, на једном званичном сајту где тврде да им је циљ очување КиМ у саставу државе Србије, на истом месту преносите и став једног католичког попа који слави ткз. независност исте територије од државе Србије !!!!

    Кажите ми, на који начин Ваш Покрет остварује свој циљ због кога је основан, када на свом званичном сајту јавно преноси вести о педерима ?

    https://pokretzaodbranukosovaimetohije.rs/гренелова-љубавна-прича-гост-београд/

    и то, поред вести о активностима наших блаженопочивших архијереја, Бог душу да им прости !
    Срамота !
    И крајња беда и мизерија !
    А можда Ви можете и горе ?

    И питам се, знају ли сви они угледни интелектуалци и патриоте-Ваши чланови који воле своју Србију како и на који начин Ви остварујете основни ( и једини ) циљ Вашег Покрета ?

    Шта ја мислим о формирању Покрета, рекао сам у свом коментару 16 јуна
    ………. Даће васкрсли Господ, да овај Програм оца Жарка буде и програм недавно формираног нестраначког Покрета за одбрану Косова и Метохије, и сваког нашег брата и сестре у Христу.

    https://stanjestvari.com/2020/06/15/pokret-za-odbranu-kim/

  7. Шта на ово каже српска јерархија? Шта каже никад-умировљени Атанасије Јевтић, а шта главни макијавелиста СПЦ Иринеј Бачки? јесу ли због овога та двојица, Амфилохије и покојни Иринеј незаконито и противно канонима Цркве прогнали владику Артемија из његове епархије, са Космета и из Српске цркве, да направе места својој браћи папистима и исламистима?

    Ево, ово је плод њиховог екуменисања! ово је директан резултат њихових молитвених скупова са јеретицима свих деноминација а посебно са папистима, да папски жрец отима, осваја и присваја земљу, светиње и душе Српске православне цркве.

    Зашто би се Ватикан офирао признавањем лажне државе Косова на српској територији кад може овако лепо, натенане и у плишаним рукавицама да загосподари српским земљама. И, исто као што су од дубровачких и далматинских Срба вековима стварали Хрвате, данас од Косметских Срба стварају Албанце и Хрвате паписте, нудећи „помоћ“, храну и заштиту од крвожедних шиптарских вођа.

    Кад неће патријаршија СПЦ и српска држава, има ко хоће.

    9
    1
  8. Референце за претходни коментар (пре него што Деда Ђоле дође да ми соли памет о братству и јединству):

    Све почиње још у 17. и 18. вијеку. Мјесто радње Далмација, Крајина, Славонија, Хрватска, Босна и Херцеговина. Српско село, гладна година. Католички попови нуде храну свима који прихвате унију. Могу остати православни, наставити литургију по својим обредима, али морају признати папу. Првих дана се не јавља нико, али након пар дана глади првих неколико породица пристаје, а с временом их је све више. Помаже што је један локални мјештанин неколико година раније током студија у Бечу прешао на католичку вјеру и постао свећеник, па добро познаје менталитет Срба. Сваке гладне године, а оне су посебно у Далмацији и Лици биле честе, по неколико хиљада српских породица пређе у унију, а многи из уније у католичанство.

    Мислав Хорват: „Од свих Срба најгори су Хрвати и(ли) другосрбијанци“ https://stanjestvari.com/2015/10/12/мислав-хорват-од-свих-срба-најгори-су-х/

    И,

    Усуд Срба на западу се наставља. Званичну Србију не мучи тај проблем. На почетку смо новог таласа српског осипања – нестајања и конвертитског синдрома. Небрига матице је толико очита, да је изазивала и изазива жал, револт и инат код Срба: Далмације, Дубровника, Босне и Срба Крајишника. Све више се код Срба на западу осјећа и проводи идеја покатоличења и прихватања хрватства из нужде, баш онако како се то прије 100 година догађало у Далмацији и Дубровнику. Опет се ради о биолошком опстанку. Други излаз не постоји, јер је Србија, као никада раније, у чудесном самосатирању кроз читав период 20. и 1. деценији двадесет првог вијека.

    „Зашто Србија нема излаз на море?“ https://patriot.name/mislav-horvat-zasto-srbija-nema-izlaz-na-more/

    9
    1
  9. Драга браћо и сестре у Христу.
    На данашњи дан, звери у људском обличју, убиле су малог анђела Мирјану.
    Упалите јој свећу, и помјаните је у Вашим светим молитвама.
    Праштајте !

    https://vidovdan.org/aktuelno/srpsku-devojcicu-marijanu-dragicevic-9-god-su-silovali-pa-ubili-pripadnici-armije-bosne-i-hercegovine/

    https://twitter.com/SAORomanija/status/1343468492734029824?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1343468510622736384%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es2_&ref_url=https%3A%2F%2Fvidovdan.org%2Faktuelno%2Fsrpsku-devojcicu-marijanu-dragicevic-9-god-su-silovali-pa-ubili-pripadnici-armije-bosne-i-hercegovine%2F

Оставите коментар