Политика: Све замршенији односи међу православним црквама

Атински архиепископ на литургији је међу поглаварима аутокефалних православних цркава поменуо и Украјинца Епифанија Думенка, што је изазвало реакцију из српске цркве у којој се понавља да њега сматрају расколником

Архиепископ Јероним, поглавар грчке цркве (Фото: EPA/Aris Мessinis)

Одлука грчког Светог архијерејског синода да призна аутокефалност „Православне цркве Украјине” (ПЦУ), више није само формалност: практично је у дело спровео архиепископ атински Јероним који је на литургији овог викенда помињао међу патријарсима помесних православних цркава и Епифанија Думенка, поглавара ПЦУ – за део православног света још увек расколника.

За васељенског патријарха став грчког Синода да нема препрека да се призна аутокефалност ПЦУ представља пут ка успостављању јединства међу православним црквама, док за Москву значи управо супротно: продубљивање јаза међу њима. Између та два опречна става, налази се осталих 12 помесних православних цркава. Јавност их је одавно поделила на „јелинске“ и „словенске”, иако је једина која је и званично стала на нечију страну, и то однедавно, Грчка православна црква, која је подржала Цариград, али не без унутрашњих подељености и противљења појединих епископа таквој одлуци.

Руска православна црква, која је прекинула канонско општење са Цариградом, и пре суботње литургије коју су у Солуну служили васељенски патријарх Вартоломеј и архиепископ атински Јероним, најавила је конкретне одговоре на одлуку грчке сабраће – неће бити заједничких литургија са оним који саслужују са ПЦУ. Такође, Синод руске цркве дао је овлашћење патријарху Кирилу да не помиње приликом богослужења поглавара грчке цркве ако он почне на литургијама да помиње Епифанија Думенка.

Помало претећи и оштро, само дан после литургије у Солуну, огласио се и портпарол Српске православне цркве, епископ бачки Иринеј и поновио да саборски став остаје неизмењен: „Непокајане украјинске расколнике не признајемо ни за припаднике Цркве, а камоли за нормалну аутокефалну Православну цркву”. Литургијом на којој је Епифаније Думенко помињан као један од поглавара аутокефалних православних цркава, атински архиепископ практично је признао ПЦУ, наводи се у саопштењу епископа бачког Иринеја.

– Овај поступак је последњи корак пред амбисом још дубљег и опаснијег раскола у васељенском православљу. Јер, као што је Свети синод Московске патријаршије већ званично саопштио, признавање украјинских расколника као Цркве од Атине имаће за последицу брисање имена архиепископа атинског из диптихâ Руске православне цркве и прекид општења са свим архијерејима Грчке православне цркве који буду саслуживали са расколницима из Украјине – наводи владика бачки.

Он додаје да још није касно да се поглавар грчке цркве заустави и спречи продубљивање раскола у православној цркви.

– Ако се не тргне у последњи час, архиепископ Јероним ће поделити одговорност пред Богом, Црквом и историјом са патријархом Вартоломејем, који, нажалост, заборавља да је он у првом реду епископ Константинопоља, данас Истамбула, а да титула „васељенски патријарх” заправо означава првог епископа византијске „васељене”, а не „епископа све васељене”, односно планете Земље, како суштински гласи савремена новаторска и – рећи ћу без зазора – неправославна црквено-политичка идеологија Васељенске патријаршије, Фанара или како већ ко воли да се изрази – написао је владика бачки Иринеј.

Иако су околности измењене у односу на оне од пре неколико месеци, па и од пре неколико недеља треба споменути и да и међу српским архијерејима има оних који не деле мишљење портпарола српске цркве да је православље у опасности од великог раскола због потеза Цариграда.

О томе је саопштењима за јавност средином године са владиком бачким полемисао владика западноамерички Максим који је бранио став да су за Српску православну цркву и даље могућа свеправославна богослужења, да она ни са ким није прекинула канонско општење и да се ништа није променило због украјинске аутокефалности.

Полемику је, иначе, изазвала препорука Светог архијерејског синода да се не саслужује са ПЦУ, али и онима који са њима служе, будући да Украјинце, које је „помиловао” васељенски патријарх, српска црква сматра расколницима. Тада је епископ бачки појаснио да то не значи прекид служења са Цариградом, већ да се односи на појединце који саслужују са „расколницима”, као и да је реч о препоруци. Та важећа препорука Синода лако би сада могла бити проширена и на грчке архијереје, уколико и они почну да саслужују са онима из ПЦУ.

Коначно, чини се да православно јединство није угрожено ни за оне српске епископе који су, како су незванично преносили медији, замерали што на прославу осам векова аутокефалности нису позвани поглавари других помесних православних цркава. Напротив, прослава би, по њиховом мишљењу, била много свечанија од оне која је одржана на нивоу само српске цркве, да су на њу позване и Москва и Цариград, патријаршије чије свештенство и архијереји пуних годину дана не учествују у заједничким богослужењима.

Јелена Чалија

(Политика, 22. 10. 2019)



Категорије:Преносимо

Ознаке:, , ,

Пошаљите коментар

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google photo

Коментаришет користећи свој Google налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s