Слободан Малдини: Игре око филхармоније

Логично је не само да чланови жирија поднесу оставке на своја преплаћена места, већ не смеју да жирирају на будућим конкурсима, јер су дозволили бесправну градњу на заштићеном културном добру

Куле на првонаграђеном пројекту зграде Београдске филхармоније (Фото: Лична архива Слободана Малдинија)

Под називом „Филхармонија чист плагијат?“, јануара 2017. објављена је у „Вечерњим новостима“ моја реакција на првонаграђено решење на конкурсу за пројекат Београдске филхармоније у којој сам указао да су награђени аутори, доценти на београдском Архитектонском факултету Драган Марчетић и Милан Максимовић, добили награду за – плагијат. Ради се о грубом преузимању карактеристика објекта Опере у Ослу чувеног норвешког студија Снохета. У овој оптужби подржао ме је историчар уметности и архитекта др. Зоран Маневић. У другом броју „Вечерњих новости“, под насловом „Иза фасада два конкурса“ допунио сам тврдњу о плагијаторству анализом првонаграђеног рада. У саставу пројекта филхармоније, победнички аутори су противно закону на заштићеном подручју културног добра Блока 13 поред палате „Србија“ предложили изградњу блока са четири двадесетседмоспратне куле! Штавише, другонаграђен и трећепласиран пројекат тима утицајног архитекте и групе универзитетских професора такође су на заштићеном подручју безобзирно пројектовали неприхватљиве блокове зграда комерцијалне намене, мамутских димензија. Поводом нових оптужби није се огласила ниједна струковна институција, ни Архитектонски факултет, па ни Академија архитектуре, без обзира што су управо њихови високи представници сачињавали конкурсни жири.

Недавно ме је изненадила вест да је у припреми други, поновљени архитектонски конкурс за зграду Београдске филхармоније, након што је претходи пропао. Расписивач новог конкурса наглашава да ту нема места градњи високих зграда комерцијалног садржаја. За овакав „обрт“, наводи, „одговорни су чланови жирија конкурса, урбанисти и стручне службе заштите… (који) нису дозволили да окружење проглашено за заштићену околину културног добра евентуално буде девастирано агресивном изградњом“. Супротно овом хвалоспеву, логично је не само да чланови жирија поднесу оставке на своја преплаћена места, већ не смеју да жирирају на будућим конкурсима, јер јесу дозволили бесправну градњу на заштићеном културном добру! Штавише, треба да одговарају за губитак новца исплаћеног за плагијат и противзаконита конкурсна решења, изгубљено време и непотребно трошење пара за два конкурса. Али, шта је са новим конкурсом?

Према саопштењу, већ су одобрена средства за исплату страној компанији „Аруп“ за пројекат који ће „обликовати  срце“ нове Филхармоније!? Ако је то случај, чему онда конкурс? Зашто даље трошити време и новац на „намештено“ надметање? Али, крунско питање је: због чега се ангажује скупа лондонска компанија за српски национални пројекат? Да ли заиста у Србији не постоје архитекти способни да пројектују овакву зграду, већ су само „декорација“ на конкурсу већ познатог исхода? Ако жели посао, „Аруп“ би требало да учествује на овом такмичењу равноправно са другима и победи – или изгуби.

Опрема: Стање ствари

(Вечерње новости/Crystal Ship, 10. 8. 2018)

Advertisements


Категорије:Преносимо

Ознаке:, ,

Пошаљите коментар

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s