Слободан Малдини: Мостови – ђубришта

Према првим резултатима, највише гласова добио је предлог према којем би постојећи мост био премештен „на суво“

Стари савски мост и пасарела под Калемегданом (Фото: Лична архива Слободана Малдинија)

На недавно спроведеној анкети о будућности Старог савског моста у Београду учествовало је више од 5.000 људи. Према првим резултатима, највише гласова добио је предлог према којем би постојећи мост био премештен „на суво“, односно, у парк између Тржног центра „Ушће“ и Музеја савремене уметности. Конструкција моста била би намењена нефункционалној пешачкој пасарели, а подмостовље би садржало локале. Ову „идеју“ је још раније представио градски урбаниста Марко Стојчић. Предложио је да под остацима моста на сувом буду премештени дивље подигнути нелегални објекти који се налазе на простору око популарног новобеоградског парка.

Овај став је многе изненадио својом „домишљатошћу“. Стари савски мост се уклања са постојећег места зато што је ликовно лош, обликом ружан и конструкционо застарео, а на његовом месту подиже се „нови, лепши, савремени мост“. Међутим, ову ружну скаламерију над Савом сада нам нуде као „лепо и духовито решење“ на простору градског парка, па све то употпуњују бесправно саграђеним објектима и убеђују нас у квалитет тог пројекта?! Мост који ће бити срушен зато што је „застарело ругло Београда“, у новом контексту заједно са нелегалним објектима, одједном постаје „духовит“ и „ликовно вредан“?! Али, ту није крај „идејама“ градских моћника.

Приликом обиласка радова на пешачкој пасарели која повезује Калемегдан и обалу Саве, градски урбаниста Марко Стојчић изнео је изненађујући став да је реч о „вероватно најважнијем уметничком објекту изграђеном у Београду у последње три или четири деценије“! Али, о чему се овде ради? Као и у парку „Ушће“, реч је о пешачкој пасарели – мосту на сувом, такође нефункционалном, који грађани подсмешљиво називају „Београдским тобоганом“ јер подсећа на спиралне облике тобогана у аква-парковима. А да апсурд буде већи, наврх ове скаламерије, месту крајње непримереном, нахерена је скулптура британског скулптора Ричарда Дикона и београдског вајара и цртача Мрђана Бајића. Попут „тобогана“ који нема функционално ни ликовно оправдање, ова скулптура, донација „Делта фондације“ познатог српског тајкуна, исказује бесмисао форме и садржаја. А све то употпуњује њен промашен назив „Одавде донде“. Мада, неки у називу скулптуре виде смисао: „одавде“ је њен доњи део аутора Бајића, израђен у Србији од алуминијума, а „донде“ је њен горњи део, аутора Дикона, изведен од челика, у Енглеској.

И новобеоградски и калемегдански пешачки мост носе у себи иронију данашњег времена. Уместо на ђубришту старог гвожђа, нефункционални Стари савски мост добиће „нов живот на сувом“ у симбиози са противзаконито подигнутим грађевинским објектима. Нова, прескупа и антифункционална пешачка пасарела под Калемегданом почиње живот у симбиози са скулптуром, неком врстом junk art-а, „уметности ђубрета“, мада је намера њених аутора била другачија.

(Вечерње новости, 1. 11. 2019)

Advertisements


Категорије:Преносимо

Ознаке:, , ,

1 reply

  1. Nemci su u gradu Kenu sagradili most ,kako je rastao saobracaj vozova dodali su jos dva pored,pa je sada trosruki zeleznicki i pesacki most preko rajne sa juzne strane pesacke ograde nakaceno je preko 5 tona katanaca sa imenima zaljubljenih,i niko u Kelnu nije rekao daje most ruzan i zastareo.

    Свиђа ми се

Пошаљите коментар

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google photo

Коментаришет користећи свој Google налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s