Група интелектуалаца: Видовданско обраћање патријарху и епископима СПЦ

Забринути смо због тога што су последње одлуке Сабора СПЦ у македонском црквеном питању очигледно донете напречац, под несумњивим притиском „реалполитичких аргумената“ и уз мешање световних власти

Храм Светог Саве (Фото: Владимир Гогић)

Полазимо од основног постулата ортодоксне еклисиологије према коме је Православна Црква, као тело Христово, састављена од много удова, јер као што рече апостол Павле, „кад би сви били један уд, гдје је тијело“ (1. Кор. 12, 12). Сходно томе, Цркву Христову чини јерархија (клир) и верни народ. Притом је верни народ позван да слуша учитеље своје и да им се повинује (Јевр. 13, 17), пошто је јерархија добила власт од Бога преко Светих Апостола и без те власти не би могло бити Цркве. Међутим, та власт, по речима великог каноничара епископа др Никодима (Милаша), „није јерархији дана ради саме јерархије, него ради Цркве, коју састављају вјерни свјетовњаци заједно са јерархијом, пошто ови вјерни свјетовњаци морају бити живи и дјелатни удови Цркве, те својим силама и способностима судјеловати опћем добру и напретку Цркве, то и значај њихов мора бити признат од јерархије у свему што се тиче Цркве“. Православна Црква је признала верном народу највећи могући значај у Цркви, потврђујући Окружном посланицом Источних патријараха од 1848. године да је „чувар благочастија (правоверја) само тело Цркве, то јест сам народ,“ што је „из главе цијела народа“ годину дана пре тога Његош изразио стихом – муж је бранич жене и ђететанарод бранич цркве и племена.

Проти Џомићу отпоздрав на текст: Није сваки Сабор свети – неки су били и разбојнички!

Свесни смо да је Српска црква од њеног првојерарха Светог Саве устројена као народна Црква, што по речима Светог владике Николаја (Велимировића) означава „једну самосталну црквену организацију, са својом централном влашћу из народа и у народу; са народним свештенством, народним језиком и народним обичајним изразом своје вере“. У таквој народној Цркви епископи не могу имати пречег и важнијег задатка од тога да се духовно старају за поверени српски народ. На то их је заветовао сам Свети Сава, први поручујући српским владикама са првог Сабора аутокефалне Српске цркве у Жичи: „Пазите на себе и на све стадо, у коме вас Дух Свети постави за надзорнике, то јест, епископе, да пасете цркву Господа Бога, коју стече својом крвљу, знајући да ћемо и за једну једину овцу  од главног пастира Христа у онај велики последњи дан јављања Његова бити испитивани“. Истовремено, у равноапостолном Сави, који као Мојсије „овај други Израиљ подигнув приведе Господу нов народ“ добили су српски епископи најближи и најверодостојнији пример Христовог пастира доброг, који речју хагиографа „састрадаше и душом за отачество“, па му стога Српска црква кроз векове пева ‒ Радуј се, жртво угодна, која си себе за Род жртвовала! Стога српски народ, од првог Жичког сабора до данас, непрестано одмерава пастирство српских владика у својој народној Цркви дивном, високом и опомињућом мером Светога Саве, јер од „свакога коме је много дано, много ће се и тражити; а коме је повјерено много, од њега ће се више искати“ (Лк. 12, 47).

Забринути смо због тога што су последње одлуке СА Сабора Српске Православне Цркве у македонском црквеном питању, а посебно одлука о додељивању аутокефалности МПЦ-ОА, очигледно донете напречац, под несумњивим притиском „реалполитичких аргумената“ и уз мешање световних власти, уз потпуно занемаривање става верног српског народа о том питању, и, што је за највећу бригу, уз потпуно игнорисање легитимних верских и националних интереса Срба у Северној Македонији и са крајње немарним односом према непроцењивој духовној и културној баштини српског народа у некадашњој Старој Србији и Вардарској Македонији. Та одлука ће у будућности свакако бити процењивана из угла канона и еклисиолошке сврсисходности, па је стога не треба сматрати коначном и неопозивом. Желећи достизање мира и слоге међу православним народима на Балкану и превазилажење раскола, ми се не можемо одрећи свога вишевековног наслеђа, за чије ослобођење се лила крв наших предака.

Захтев Сабору СПЦ: Поништите одлуку о аутокефалности тзв. МПЦ!

И најзад, знамо да је колективни Запад означио руско и српско Православље за свог главног непријатеља и да је, сходно томе, атлантистима, као и некада комунистима, главни циљ да разбију јединство Српске и Руске цркве оснивањем аутономних или аутокефалних цркава нових политичких нација формираних од Срба и Руса, као и стварањем нових погубних раскола.

Упућујемо на Видовдан свима ‒ ове речи бриге и опомене:

  • Очекујемо од српског патријарха и српских епископа да питање односа државе и СПЦ у Црној Гори пажљиво уреде темељним уговором који ће бити заснован на светим канонима Православне Цркве и Уставу СПЦ, а који ће у свим аспектима очувати црквено-правно и организационо јединство СПЦ и дугорочно Српској цркви улогу главног заштитника националног идентитета Срба у Црној Гори;
  • Очекујемо од српског патријарха и српских епископа да се што пре, јавно и одлучно, супротставе, све до црквоградилачких и народочуварних заветних литија, тзв. процесу нормализације односа између Републике Србије и лажне „државе“ Косово и свим противуставним актима који се у том процесу доносе. Јер, бриселски преговори које власти Србије воде са албанским сецесионистима искључиво служе легализацији сецесије темељне српске земље, чему смо, нажалост, све ближи;
  • Будући да је русофилија један од важних топоса српског националног идентитета, а да нас је све Св. владика Николај (Велимировић) заветовао „да плачемо када Руси плачу и да се радујемо када се Руси радују“, очекујемо од српског патријарха и српских епископа да се јавно и одлучно супротставе, све до црквоградилачких и народочуварних заветних литија, свакој евентуалној одлуци власти у Србији да уведу санкције Руској Федерацији или на други начин угрозе вишевековну блискост наша два народа и постојећи ниво сарадње Србије и Руске Федерације;
  • Очекујемо од српског патријарха и српских епископа да се јавно и одлучно супротставе, све до сведочанских литија народа Божјег предвођеног својим архипастирима, евентуалном покушају власти у Србији да кроз доношење јединственог Грађанског законика, уведу у брачно и породично законодавство правне установе супротне хришћанској етици и етосу српског народа, чему погодује и глобалистичка антихришћанска манифестација заказана за септембар 2022. поводом које очекујемо одговарајућу реакцију СА Синода СПЦ.

Фото: Стање ствари

Ћутањем се издаје Христос и ћутањем се стварају услови за ширење душегубних црквених раскола, а и једном и другом се радује непријатељ Православља и људског рода од искони. Будући да, по речима Св. владике Николаја (Велимировића), „основу и центар свега Светосавског национализма чини народна црква“, од будућих одлука српског патријарха и српских епископа зависи да ли ћемо подељени дочекати четири јахача Апокалипсе који су увелико пред нашим прагом или ћемо бити „један народ, тесно саткан и чврсто сједињен у једном духу, једној вери и једној моралној и националној дисциплини, слично неком камену монолиту“. За ово друго постоји свеуједињујући и свеисцељујући лек Духа Светога – следовање Предању Светих Отаца.

ПОТПИСНИЦИ (АЗБУЧНИМ РЕДОМ)

  1. Проф. др Драгиша Бојовић
  2. Др Владимир Димитријевић, научни сарадник
  3. Др Душан Достанић, истраживач – сарадник
  4. Проф. др Александар Ђикић
  5. Проф. др Александар Ђорђевић
  6. Никола Н. Живковић, књижевник и преводилац
  7. Др Слободан Јанковић, виши научни сарадник
  8. Доц. др Јован Јањић
  9. Проф. др Александар Липковски
  10. Проф. др Мило Ломпар
  11. Проф. др Дејан Мировић
  12. Бранимир Нешић, издавач
  13. Проф. др Митра Рељић
  14. Проф. др Слободан Рељић
  15. Проф. др Александар Ћорац
  16. Академик Коста Чавошки
  17. Проф. др Зоран Чворовић

Наслов и опрема: Стање ствари

(Искра, 28. 6. 2022)

Прочитајте још



Categories: Преносимо

Tags: , , , ,

8 replies

  1. Gde je Ković?

    20
    9
  2. Поштовани потписници предметног обраћања,
    Браћо (не видех неку Сестру као потписника) у Христу,

    скорашње писано обраћање неколико Православних удружења СА Сабору СПЦ, Његовој светости Патријарху Србском и Председнику Синодалног одбора за породицу
    поводом, за јесен најављеног, еуробског пе.ер-бала у Србији, као и донетих појединих Закона који су у озбиљном сукобу са вредностима које баштини већински народ у Републици Србији,
    доле потписани је допунио
    и доставио у Патријаршију.

    Допуна дословце гласи:

    ‘ Ваша светости, високопреосвештенства и преосвештенства,
    на жалост, горњи део писма захтева допуну.  
    Ништа се, од у горњем делу писма наведеног, не може и неће моћи решити(решавати) 
    све док се основни проблем у нашој цркви не реши, 
    док се основна болест не излечи,
    а то је – свејерес екуменизма,
    којим је наша помесна црква, тачније којим сте Ви, као највиши представници клира наше цркве заражени и тешко оболели. 
    Све док је наша помесна црква, и поред одлуке СА Сабора о иступању, члан екуменистичког ССЦ, 
    све док признаје организације и удружења грађана – којекакве отпаднике од Хришћанства и отворене јеретике као ‘Цркве’, 
    све док наш највиши црквени клир изједначава Истину са лажи, Светлост са тамом, Христа са антиХристом, 
    односно ћути на свејерес екуменизма,
    не може се очекивати да решава, да се озбиљно бави, у горњем делу писма, наведеном проблематиком.
    Писала Вам је о томе већ два пута
    Ваша светости
    моја ништавност,
    на дан када Хришћани прослављаху зачеће Св Ане лета Господњег 2021ог и
    на дан када Хришћани прослављаху Св апостола Тимотеја, једног од седамдесет апостола и Преп.муч. Анастасију лета Господњег 2022-ругог 

    Праштајте мојој ништавности.
    Миодраг Таназовић

    У Београду,
    граду којег Св деспот Стефан Лазаревић посвети Пресветој БогоМајци, а не содомитима, мужеложницима и иним болеснима,
    уочи Видовдана лета Господњег 2022-ругог ‘

    Потпуно исти проблем се јавља и у Вашем обраћању.
    Недостаје му срж, недостаје му суштина проблема, без чијег решења(решавања)
    једноставно не постоји основ по коме било ко може да очекује решавање проблематике коју сте навели.
    Ни Ви, нити било ко од нас крштених у име Оца и Сина и Светога Духа, може да очекује истинску, исправну, темељну, Првославну реакцију на све што сте навели
    пре него се реши основни проблем у нашој Цркви који се зове – свејерес екуменизма.
    Без решавања тог проблема, те муке, те јереси над јересима,
    потпуно је нереално,
    опростите, молим Вас, али и наивно, па чак и неозбиљно с Ваше стране,
    очекивати да буде решено нешто друго
    Праштајте, молим Вас
    Миодраг Таназовић

    34
    3
  3. Ово саопштење делује као да га је писао В. Димитријевић, јер то је његов стил: позивање на ауторитет опширним цитирањем из Светог Писма и светих отаца. Што наравно није погрешно у принципу, али било би и лепо и корисно када би у некој расправи учесник рекао нешто што је очигледно и истинито само по себи, без бескрајног позивања на неки виши ауторитет. Ми знамо Ко је тај виши ауторитет у овом случају, али непрекидно заклањање иза Њега показује недостатак храбрости.

    Такође је чудан начин на који је саопштење срочено: забринутост због македонског црквеног питања, али без икаквог позива на акцију. А након тога, позив да се темељним уговором уреди статус СПЦ у Црној Гори. А након тога, позив на масовне литије у циљу а) спречавања издаје КиМ, б) спречавања увођења санкција Русији, и в) спречавања усвајања антипородичних закона (али не и спречавање тзв. лгбт параде истим тим литијама).

    Да поновим: све то што је поменуто у саопштењу је у принципу позитивно, међутим боде очи да су појединачна питања поменута на различите начине. Све то оставља утисак неке задње намере; рећи довољно да после можеш да кажеш “реако сам им”, али не рећи довољно да се замериш оном коме се не треба замерити. Волео бих да грешим.

    33
    9
  4. Опет окречише гробове! Ал’ џабе су кречили! СМРДИ, БРЕ!!!

    15
    1
  5. Ukrao si mi prvu recenicu, Eugeniko. Zato sam I mislio da ti sastavis prvu inzenjersku verziju istog a ne da se tamo akas sa nekim Ogranicenim tipovima, ma koliko bili obrazovani. Ja bih posle dodao malo seljackog a la Garonja rezonovanja I svi drugi pomalo pa bi bismo imali predlog za obnovu SPCa. Ali eto, mora se znati ko kosi (menadzment) a ko vodu nosi. Od Cvorovica sam ocekivao da ce se trgnuti a za Rakovica I Bokana bas I nisam. Ipak, evo Miodraga, pa zajednicki mozete da to uradite a ja cu poput ovih gore da budem jedan od potpisnika.

    13
    6
  6. Сетих се одговарајућих речи св. владике Николаја:
    “Рећи: Ја сам интелектуалац – значи исто што и рећи: Ја сам четвртина човека.
    Отуда је име „интелектуалац“ једно нечовечно име и једна оптужба себе самог.”
    Исте су у складу са мојим доживљајем кад је у питању дискутабилно обраћање извесне групе интелектуалаца…

    18
    5
  7. „Забринути“ сте због одрицања јерархије од Јужне Србије у наше име, и то је то?! Без обзира на тајно, на брзину и под очигледним притисцима донете одлуке, на потоње одрицање самих расколника од добијеног Томоса, и нереаговање на грубо и разбојничко мешање Фанара у наш црквени раскол, НИКО није на све то указао као на одличну прилику да се та нецрквена и кобна одлука – једноставно ПОВУЧЕ!? Пошто је јасно да то јерархија на челу са свјатјејшим патријархом неће учинити, да ли је могуће да нема баш нико довољно петље да спроведе притисак као очигледно једини делотворан начин за доношење одлука? Тражење онога што нам припада – одговора на питање какви су то притисци довели до тога, само по себи истераће на видело сву незаконитост, неправилност и бесправност такве одлуке, и само по себи довести до повлачења исте. Овако нам јерархија престаје да буде ауторитет и губи право на такве одлуке у своје име.

    21
  8. Сви критичари су на неки начин у праву, али игноришу или заборављају да погледају на призор колико важан толико и непријатан.

    У центру његовом је оштар, историјски обликован и од непријатеља контролисан процеп у коме се зноје српска му*а.

    Конкретније речено, сваки од одговорних Србаља по мери поседовања (макар зрна) државничке савести је као улог за своје деловање стављао и своја му*а у процеп.

    При томе је брзо схватао да његову худу судбину деле многи (народ на КиМ, рецимо) којима у процепу нису само му*а него и гркљани.

    Да кажем, овде је нагласак више на му*има политичких делатника.

    Што се нашег духовенства тиче, њима никако не може бити лакше — па да се упитају они критичари који их оптужују, између осталог и за недостатак храбрости — да ли греше?

    Пре ће бити да је у питању слабост, или неки колективни осећај немоћи, богоостављености а и свести о наведеним процепу (опет, на КиМ, рецимо)?

    Ова летаргија проистиче из низа околности, једна од којих је и чињеница да је Србаља у Цркви светој једва 1%!

    Један од стотину на светој Литургији. Или чак ни један. Па шта ту да чини духовенство?

    Али, ко је крив за ово, ко није? — боље не губити време на расправу.

    Уместо, можемо ли показати веру у Господа и Њему се обратити? Молитвом, личном, али више литургијском, па и литијском. Заједно, саборно и црквено.

    Или, шта је алтернатива?

    Оптужити цео Сабор СПЦ за издају Цркве, народа, историје, себе самих??

    Да ли је тако нешто уопште могуће?

    Не знам(о). Бог зна. Па да ипак верујемо да није.

    Јер, неће бити да Црква саму себе може укинути. Сама помисао на то је богохулна. Јер знамо Чије је Црква Тело.

    И као мали корак — да одемо сутра на Литургију. Уместо на интернет….

    8
    5

Оставите коментар

Discover more from Стање ствари

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading