Горан Игић, преводилац књиге Теодоре Толеве: Како је уобличена албанска нација

Албанци нису пример обичног етноинжењеринга. Они јесу постојали као група племена, али нису били нација. Нацијом су постали захваљујући активној подршци Аустрије

teodora-toleva1

Први пут објављено 24. 12. 2016.

Недавно је и код нас објављена књига бугарске историчарке Теодоре Толеве, која се бави питањем настанка албанске нације. Она је право откровење; о овој теми смо понешто знали, али нисмо могли ни да слутимо све аспекте проблема, чија је империјална димензија, преко деловања САД, и даље снажно присутна на Балкану. Толева, нажалост, није више међу нама, па смо разговор водили са Гораном Игићем, преводиоцем овог драгоценог дела на србски.

О ЈЕДНОМ ИСТОРИОГРАФСКОМ БЕСТСЕЛЕРУ

Господине Игићу, зашто је ова књига важна?

Одавно није запамћено било интересовање за књигу са строго научном тематиком као што је био случај са књигом покојне бугарске историчарке Теодоре Толеве под називом „Утицај Аустроугарске империје на стварање албанске нације (1896-1908)“. Издавач је кућа „Филип Вишњић“, а саиздавач Институт за европске студије. Како истиче др Александар Раковић у предговору српском издању, српски језик је четврти језик, након шпанског, бугарског и немачког издања на коме се саопштавају открића Толеве у вези стварања албанске нације. Књига ће ускоро добити и своје грчко и руско издање. У том раду Толева долази до закључка, да аустроугарска дипломатија игра одлучујућу улогу за развој осећаја националне припадности Албанаца у Османској Империји, која се претворила у тамницу народа на исти начин као и Аустроугарска империја. Политичка акција Беча је одлучујућа за процес националне изградње у светлу Ернеста Гелнера и његове модернистичке теорије, што касније доводи до стварања албанске државе.

Прво представљање књиге је одржано на Сајму књига 29. октобра 2016. на штанду Министарства рада, борачка и социјална питања, пред великим бројем посетилаца, а посебно велику част учинила је својим доласком мајка покојне Теодоре, госпођа Виолета Толев. Било је гостију и из Шпаније, Бугарске, Јерменије. Уводну реч имао је г. Мирослав Тохољ, а говорили су и издавач Дејан Мастиловић, др Александар Стојановић и преводилац. Посебну част учинили су својим присуством и бројни пријатељи Теодоре Толеве из Каталоније попут Срђана Красића и Младен Радовановића. На свој начин допринос издавању књиге дали су и Силви Гаврилов, др Миша Ђурковић, Ђорђе Опсеница, Ранко Гојковић.

Већина докумената из књиге се први пут појављују у јавности и показују механизме деловања у овој специјалној операцији дугог трајања.

ТЕОДОРА ТОЛЕВА, НАУЧНИК ИЗ БУДУЋНОСТИ

Ова књига је прави пример како се, објективно, без предрасуда, саздаје пуна слика о неком историјском феномену. Да је среће, она би била образац за све будуће истраживаче, не само феномена настанка албанске нације, него и осталих, историјски битних, појава. Ко је Теодора Толева и како је дошла на идеју да се научно бави формирањем албанске нације?

Теодора Толева (1968-2011) је била врхунски полиглота, говорила је више од седам језика, студирала је историју и теологију на Софијском универзитету, школовала се у Паризу и Барселони, а крајем 2008. у Барселони у Аула Магна на Факултету географије и историје одбрањена је њена докторска дисертација, која је била основа ове књиге. Пре тога, Толева се није бавила албанским питањем, већ је главно поље њеног интересовања био геноцид над Јерменима, као и питање Македоније (написала је једну књигу о Ђули Андрашију). Преокрет се десио када је случајно, трагајући за неким темама које се тичу Македоније, у Бечу, у Царском и Краљевском архиву, нашла одређене документе, који датирају из 1896. године, који говоре о Тајним конференцијама, на којима је донета одлука о помагању албанских племена у циљу стварања јединствене нације. Почела је да проучава документе и истражује даље и тако је уз помоћ ментора одлучила да ова тема буде њен европски докторат. У предговору једном од издања проф. др Агусти Коломинес Кампанис пише: „Две године она ради упорно са идејама, које су никле после истраживачког рада у Бечу и Барселони, прошавши кроз Париз и друге градове, које је обишла, да би правила нова проучавања са новим документима.“. На челу комисије био је Жозеф Термес, који је преминуо тачно један месец пре Теодоре, 9. септембра 2011. Комисији је била приказана и рецензија проф. др L. Höbelt са Бечког Универзитета. Чланови Комисије били су др Монтсерат Гибернау са Лондонског универзитета „Квин Мери“, проф. др Жауме Суау, др Ерик Оливе са Универзитета „Ровира и Виргили“ у Тарагони и др Едвард Виниамата са Каталонског слободног универзитета. Дакле, овај рад има неспорну научну верификацију. То су међу првима схватили сами Аустријанци, па је књига најпре преведена на немачки језик. Занимљиво је да је 2008. Године Теодора Толева, је заједно са Србима у Шпанији, протестовала против ткз. „проглашавања независности Косова“ и солидарисала се са нашим народом. Била је потпуно формиране бугарске националне свести, али је исказивала и позитиван однос према Србима.

ПОЧЕЦИ БЕЧКЕ „АЛБАНСКЕ ОПЕРАЦИЈЕ“

Аустро-Угарска се није нарочито бавила Албанцима све док није окупирала Босну и Херцеговину, и на тај начин им постала сусед. Како је Беч схватио да би албанска племена могао да укључи у своју борбу против србских националних циљева?

Геополитички, Аустроугарска је била континентална сила, у савезу са Немцима и Русијом, у том периоду након окупације Босне, ипак, видимо да је ова акција била усмерена и против Русије, и против словенских држава на Балкану (у првом реду Србије), али и против Италије. Можемо рећи, да је Беч више подржао исламски фактор међу Албанцима, у односу чак и на католички клер, који је у много чему, ипак био проиталијански. Православни Албанци су били препуштени хеленизацији. Ако погледамо структуру креатора политике према Албанији, видимо да иако Монархија има само 24% германског становништва, у Министарству спољних послова Германи чине преко 56%, што доста говори. Сем Калаја, на Тајним конференцијама није било Мађара, а главни актери су били: Фон Хоровиц, барон Фон Цвидинек, барон Фон Баум, генерални конзул Шмукер, а председавао је Пољак, гроф Голуховски. У све акције био је упућен и сам аустријски цар. У закључку књиге Толева каже: „Фрања Јосиф је поступао више вођен својим предрасудама него сопственим интересима, што је једну софистицирану државну машинерију која је постојала у Европи крајем ХIХ века и почетком ХХ века – убрзано повело ка катастрофи. Цар није умео адекватно да је брани и почео је да делује у смеру њене пропасти.“

ОД ПЛЕМЕНА КА НАРОДУ

У тренутку кад Хабзбурзи решавају да формирају албанску нацију, постоје два племена, Геге и Тоске, која нису јединствена, и чији се дијалекти разликују скоро као да су посебни језици. Како се приступа формирању албанске нације? Који су методи?

Приступа се тако што се улаже огромна енергија аустроугарских конзула и новчана средства у различитим областима. Даје се новац појединим главарима племена, улаже се у школе, новине, календаре; све се чини да би се Италијани представили као неко ко ће асимиловати Албанце. У модерној историји углавном се подразумева да је албанска нација постојала и пре 19. века, а о томе говоре радови Ставра Скендија, Петера Бартла, Ханса Дитера Шандерла и др. Основна теза Толеве је да је Беч учинио све да хомогенизује различита албанска племена и кланове, која у другој половини 19. века, по Толевој, нису имала развијену националну свест, већ су била аморфна и расцепкана, те да је бечка дипломатија активно помагала стварање унифицираног књижевног албанског језика, издаваштво албанских националистичких публикација и развој новинарства и образовања. Албанци су подељени не само на Геге и Тоске, које дели река Шкумба, већ и у оквиру самих племена. Нема јединства, а крвна освета је свакодневица. Религијска одређења су врло снажна; и бекташије и сунити, и римокатолици и православни Албанци живе одвојено. Беч је морао предузети конкретне кораке у креирању албанске националне свести, јер је маса завађених племена била необједињена језички и религијски, није имала нормирано писмо, било је само неколико школа, нису имали никакву књижевност, ни штампу. Једном речју, нису имали никакав колективни идентитет, нити су тежили да га створе.

БЕЧ, РИМОКАТОЛИЦИЗАМ, ИСЛАМ

Каква је била улога римокатолицизма и римокатоличких Албанаца у целом овом подухвату, с обзиром да је Беч био заштитник римокатолицизма на Балкану?

То је много сложенији однос него што се мисли. Ипак, из ове књиге сазнајемо да су поједини припадници клера активно учествовали у овој акцији, а да је бар језуитски ред имао сазнање о акцији. Главни играч католичких Мирдита је после 1908. прешао на проиталијанску позицију. Међутим, примао је новац од Беча и даље, ваљда да би ћутао, све до 1911. Главну улогу у садејству са Бечом имали су муслимани – то јесте изненађење, али, по Толевој, тако је било. Бечу није одговарало да игра само на карту римокатолика, јер су били и малобројнији, а и повезанији са Италијом. У данашње време је римокатолицизам у успону међу Албанцима, али то је нека друга тема.

ОТКРИЋА ИЗ АРХИВА

Толева је радила у архивима, и њен рад је утолико значајнији. У књизи су дати многи нови подаци. Шта бисте издвојили као нарочито значајно?

Теодора Толева је између осталог поставила пред научну јавност да размишља о пореклу „елбасанског писма“, које не личи ни на једно писмо, али мени као филологу, заиста личи на кавказоидно писмо. Питање о пореклу Албанаца је питање, које је занимљиво не само за Албанце, већ и за нас Србе. Књига Теодоре Толеве открива многе тајне у вези тога, а урађена је веома јасним научним стилом. Улога Прима Докија, Румуна Алберта Гике и многих других који су утицали на формирање албанске нације у овој књизи је прилично разјашњена.

ПРОИЗВОДЊА НАЦИЈА НЕКАД И САД

Производња нових нација, по „бечкој мустри“, није завршена. Видели смо то и видимо на основу појаве „монтенегрина“, бивших Срба претворених у НАТОгорце. Како функционише овај механизам?

Његош је био Србин, а он је мерило за појам Црне Горе, која је називана и Српском Спартом. Но, тај механизам не даје увек брзи резултат, али је то етнички инжењеринг који траје до данас. Рецимо, Калајев покушај стварања „босанске нације“ није успео. Данас немамо босанску нацију, али смо као држава признали Бошњаке, Црногорце, можда ћемо сутра имати Војвођане.

Ипак, Албанци нису пример обичног етноинжењеринга. Они јесу постојали као група племена, али нису били нација. Нацијом су постали захваљујући активној подршци Аустрије. Можда ће вас ова књига натерати да мало размислимо колико у ствари познајемо Албанце. Често се у медијима понавља мантра о два милиона Албанаца на Косову, а зна се да их је далеко мање. Срби су Албанце у прошлости уобичајено називали Арбанаси, док су Турци њих називали Арнаутима. Они су себе најчешће звали Шћиптарима. И нису увек односи између Срба и Албанаца били као данас. Не заборавимо да је цар Душан Силни био „владар Срба, Грка и Арбанаса“.

Судбина Теодоре Толеве, врхунске научнице, била је трагична. Шта се с њом десило у напону снаге?

Нажалост, Толева се изненада разболела од тешке болести и упокојила се. Ипак, ово њено дело је монументално, и тек ће се о њој чути. Она је била представник праве софијске елите. Добро је што има таквих људи. Кључ моћи на Балкану и јесте у повезивању два највећа словенска народа, Срба и Бугара. Теодорин рад је путоказ и у том смеру.

Владимир Димитријевић

Разговор објављен у „Печату“ 9. децембра 2016. године

(Борба за веру, 16. 12. 2016)



Categories: Гостинска соба

Tags: , , , ,

9 replies

  1. Уз дужно поштовање према раду научнице, она стварање албанске нације смешта у, по мени, сувише скучен временски оквир. Ништа не говори о томе како су исламизацијом и унијаћењем Срби из Црне Горе, Метохије, са Косова и из Македоније вољом Млетака и Турака истргани из српског етничког корпуса и припајани том хетерогеном етносу, који данас на најгори могући начин остварује своју националну кохезију.

    Но битно је, стварно, да Срби и Бугари превазиђу размирице и врате се на старе, православне путеве. И за нас и за њих.

    26
    4
  2. Упокојила се, наравно, и она и ментор – кад чачкају где не треба.

    30
    2
  3. За Милана:
    Молим Вас, прочитајте књигу ако будете имали прилику. Видећете, између осталог, да ауторка ненаметљиво каже да је стварање албанске нације јако широка тема а да се она, као научница ограничава овим делом на доказивање тезе да Аустроугарска крајем XIX и почетком XX века сматра да албанска нација још увек НИЈЕ формирана и да Беч низом акција помаже њено оформљавање: пре свега новцем, затим стварањем тј. унификовањем азбуке, помагањем гласила и књига, итд. итд.

    Јако је битно да она ово поткрепљује оригиналним документима са тајних конференција који се чувају у Царском архиву.

    Имамо све црно на бело.

    Иначе, потпуно се слажем са Вама и око исламизованих Срба а и око односа Срба и Бугара.

    38
    1
  4. @Ко смо?

    Немам разлога да сумњам да је књига добра и поткрепљена. Чим ми дође у руке, читам.

    Свако добро.

    23
  5. Сјајајни истраживач и сјајна књига. Многи од нас су је цитирали у својим радовима. Уколико су Теодору убили, као што постоји сумња, отишла је код Господа као мученица.

    16
  6. Као надопуну овом тексту и прилог дискусији предлажем овај текст из Печата.
    https://www.pecat.co.rs/2018/11/oleg-platonov-trnov-venac-za-rusiju/

    4
    3
  7. И отворено питање зашто њене друге нису објављене на српском

    4
    1
  8. За Одосмо,па ваљда зато што нису занимљиве за нас србе.Иначе ауторка Македонију види као бугарску земљу.

    2
    2
  9. А може и овако: значи, књига која говори о аустроугарском утицају на македонско питање је незанимљива Србима, као да та територија неме везе са српком историјом. Код бугарске историчарке свакако нема изненађења, зна се шта Бугари мисле, него се ради о томе шта је она пронашла у аустроугарским архивама по том питању.

    Свака књига може да се прикаже са одговарајућим научним и критичким освртом, као што је на крају крајева и А. Раковић у књизи о стварању албанске нације напоменуо у уводу да ауторка има пробугарски приступ. Дакле, може да се штампа и Мао Цетунгова Црвена књига са одговарајућом анализом, али у српској академској мочвари то није лако изводљиво, јер знамо да се свако дисонантно мишљење удара чекићем по глави, од основне школе до факултета, небитно које је идеологије. Нпр. видели смо на шта личе расправе Ђирјаковића и Ломпара и каква нам је ситуација у “патриотском сектору” (ако се добро сећам писали су Гремлин и др. овде о томе и издвајани су им коментари), а камоли тек у званичним мејнстрим-државним круговима.

    За разлику од Бугара код којих нема дилеме око македонског питања, изгледа да је код нас све у јасно, мада просечан Србин се запетља одговарајући на проста питања када и где је формирана македонска нација и црква, све нешто туц-муц. Штавише, почевши од врха државе, па до СПЦ, сетимо се само како смо око давања аутокефалије МПЦ имали једногласје међу српским владикама, ретко кад виђено. Међу њима може да има разлика по питању екуменизма, организације епархија у САД, чак и око жртава Јасеновца. али овде је све било под конац и у сагласју са политичким врхом. Да ли вама то изгледа нормално? Шта је ту нормално?

    Значи, било је много битно и није смело да се допусти разномислије, док може да има луфта о разним питањима, од геноцида па до битних богословских тема.

    Зато је и нормално да нас “не занима” шта то пише у аустроугарским архивама (за шта је Толева била експерт), него ћемо презриво да одбацимо њен рад и чекати да неко из српских “структура” пронађе подобног истраживача који ће онда тиме да се бави и да касније представи своје виђење. У чему је ствар, стигло наређење одозго, аутоцензура, или нешто треће? Да подсетим и да су у Србији су били дочекани и угошћени страни историчари који тврде да над Србима у НДХ није извршен геноцид, они нас очигледно занимају.

Оставите коментар

Discover more from Стање ствари

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading